Vysoké letní teploty jsou rizikové především pro chronicky nemocné

I když jsme stále na začátku léta, už se objevily teploty, které byly extrémní. V takovém případě by si měli dávat pozor všichni lidé, nejvíce však chronicky nemocní.

Kdo je ohrožen vlnami veder?

Stále častěji se vyskytují teploty, které jsou pro naše zdraví nebezpečné. V Evropě už se objevily výstrahy před vysokými teplotami v zemích, jako je Itálie, Španělsko, Portugalsko a Francie. Teploty tam přes den atakovaly, ne-li přesáhly 40 °C a v noci se udržovaly kolem 30 °C. Děti zažívaly:

  • úpal,
  • bolesti hlavy,
  • závratě,
  • krvácení z nosu a mdloby.

Všude byly výzvy, aby se lidé vyhýbali konzumaci alkoholu a pobytu venku.

Mohlo by vás zajímat:  Doplňky stravy jsou zbytečné. Nejdůležitější vitaminy tělu dodá vyvážený jídelníček

Tyto teploty zasáhly i další části Evropy, včetně nás. Teploty atakují  i 40 °C. Když nastanou takové teploty, určitě by měli být na pozoru důchodci, těhotné ženy, chronicky nemocní lidé a děti. O jakých chronických nemocech je řeč?

Zdroj obrázku: Freepik

Vliv vysokých teplot na chronické onemocnění

Když venku panují vysoké teploty, lidem s kardiovaskulárními potížemi se může rychle snížit krevní tlak. To může zapříčinit infarkt, arytmii nebo srdeční selhání. Velké změny teplot během dne mohou zvýšit riziko infarktu. Dalšími na seznamu jsou astmatici. Extrémní horko a silné deště zvyšují riziko hospitalizace. Další chorobou spojenou s horkem je cukrovka. Lidé s diabatem 1. a 2. typu trpí na horké počasí více než zdraví lidé. Tělo se hůře ochlazuje kvůli zasaženým potním žlázám. To může vést k vyčerpání z horka a úpalu.

Mohlo by vás zajímat:  Namísto příjemné sprchy pohroma pro zdraví: málokdo tuší, co obsahuje houba na mytí

Ledviny mají za úkol udržet rovnováhu v těle. Horké počasí vede ke zvýšené dehydrataci, proto je vhodné zásobovat tělo dostatkem vody. Je dokázáno, že i mírná dehydratace může vést k trvalým následkům u tohoto orgánu.

Jak se chránit v takovém počasí?

V první řadě je třeba omezit veškeré aktivity v největším vedru. Aktivity provádějte ráno nebo večer a přes den využívejte stínu. Dále je nutné zvýšit příjem tekutin. Noste volné, prodyšné oblečení a pokrývku hlavy, nejlépe kšiltovku. Je nutné dodržovat správnou tělesnou teplotu, proto návštěvy klimatizovaných budov jsou vhodnými místy pro dočasné ochlazení. Než vyjdete z domu, používejte opalovací krém. Co se týče stravy, vyhýbejte se těžkým a horkým jídlům. Ideálním jídlem je zelenina nebo ovoce s vysokým obsahem vody (meloun, jahody, broskve atd.)

Mohlo by vás zajímat:  Klementinky nejsou mandarinky. Jejich výběr je vždy zárukou chuti a prospěšných látek

V neposlední řadě se vyhněte nebo omezte konzumaci alkoholu, sladkých nápojů, silného čaje a kávy. Místo toho pijte vodu.

Zdroj: https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/34419205/, https://www.cdc.gov/disasters/extremeheat/warning.html, https://www.cdc.gov/disasters/extremeheat/medical.html, https://www.health.harvard.edu/blog/heart-problems-and-the-heat-what-to-know-and-do-202206212765, https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/26088040/, https://www.health.nsw.gov.au/environment/beattheheat/Pages/stay-healthy-in-heat.aspx