Noční vyjídání ledničky zkracuje život. Odborníci radí, kdy je nejlepší čas k jídlu

Dnešní doba je na jednu stranu úžasná, jelikož nabízí mnoho možností, ale na druhou stranu jsme během dne tolikrát zaneprázdněni, že zapomínáme na jídlo a vzniká nepravidelná strava. Dohánění konzumace jídla na poslední chvíli večer před spaním je velice špatným nápadem. Jaké dopady má nepravidelné stravování?

Kdo žije nejdéle?

Na problém se stravováním si posvítili vědci z Southwestern Medical Center Texaské univerzity v Dallasu a výsledky byly publikovány v časopise Science. Do experimentu byly zapojeny myši, které vedou noční životní styl na rozdíl od lidí. Myši byly rozděleny do šesti skupin. V jedné z nich bylo myším umožněno jíst, kolik chtěly. Dalších pět skupin bylo krmeno dietou s omezeným, ale stejným příjmem kalorií (30–‍40 % méně), ovšem s jiným časovým rozvrhem krmení.

Podle Medical News Today myši v první skupině žily 800 dní. Myši na nízkokalorické dietě s potravou dostupnou 24 hodin denně žily v průměru 875 dní. Skupina myší na nízkokalorické dietě, které jedly přes den (neaktivní fáze denního cyklu) a v noci se postily, žila 959 dní. Nejdéle žila skupina myší na dietě s omezeným příjmem kalorií, která jedla pouze v aktivní fázi a poté se postila 12 hodin, a to 1 068 dní, což je o 35 % déle než první skupina.

Zdroj obrázku: Freepik

Omezení kalorií vedlo k zpomalení zánětu

Vědci objevili, že diety s omezeným příjmem kalorií zlepšily u myší regulaci glukózy a citlivost na inzulín. Největší změna byla zaznamenána u myší, které jedly pouze v aktivní fázi v noci. Co z toho vyplývá? I když výsledky výzkumu nemusí být stejné jako u člověka, jíst brzy večer je nejlepší cestou pro zdravé a přirozené stárnutí.

Čas stravy ovlivňuje náš organismus

Čím dříve jíme, tím více času má tělo ke strávení jídla a využití energie z něj. Když jíme později, tělo se snaží strávit jídlo, zatímco spíme, což může vést k zažívacím potížím nebo kyselému refluxu. Konzumace jídla večer může narušit denní rytmus a narušit usínání či udržení spánku. To pak vede k:

  • nespavosti,
  • obezitě,
  • srdečním chorobám,
  • cukrovce.

Večerní mlsání chipsů, sušenek, sladkostí a dalších může vést k rozvoji prediabetu a cukrovky. Tyto produkty je lepší proto konzumovat během dne.

Zdroj: https://www.utsouthwestern.edu/newsroom/articles/year-2017/lifespan-research-takahashi.html, https://www.sciencedaily.com/releases/2022/05/220505143753.htm, https://www.medicalnewstoday.com/articles/avoiding-late-night-meals-may-have-anti-aging-benefits. https://www.dallasnews.com/news/2022/07/07/when-you-eat-could-be-key-to-living-longer-ut-southwestern-scientists-say/, https://www.washingtonpost.com/national/health-science/why-eating-late-at-night-may-be-particularly-bad-for-you-and-your-diet/2015/08/24/ad8b85ac-2583-11e5-b77f-eb13a215f593_story.html