Dehydratace je pro tělo zátěž, nadbytek tekutin ale také. Hyperhydratace škodí především ledvinám

Voda je základním elementem životanašeho těla. Pro správné fungování je potřeba udržovat naše tělo dostatečně, ale hlavně správně hydratované. Velice nebezpečná situace nastává, pokud tělo necháme dehydratované anebo ho naopak tekutinami přetížíme. Ani jedna varianta není v pořádku a může způsobit velkou spoušť. Jaké jsou rady, abychom se vyhnuli těmto potížím?

Jaká je doporučená denní dávka?

Dospělý člověk by měl vypít denně dva až tři litry tekutin. Jenomže toto je průměr. Důležitými faktory jsou:

  • životní styl,
  • hmotnost,
  • výška,
  • pohlaví.

Právě díky těmto faktorům je patrný rozdíl mezi mužem a ženou. Muži by měli vypít tři litry, zatímco ženy lehce přes dva. V létě nebo při sportu by se měla tato dávka zvýšit až na čtyři litry denně podle Světové zdravotnické organizace.

Co když ale nedodržíme stanovenou dávku nebo ji přeženeme? Jak dehydratace, tak i hyperhydratace způsobují značné problémy, které mohou vést k závažným potížím.

Zdroj obrázku: Freepik

Nadměrná hydratace

Lidské tělo je schopno vyloučit denně až 10 litrů moči. V praxi to znamená, že pití většího množství tekutin může vést až k vážným zdravotním komplikacím. Hypotonická nadměrná hydratace je známá jako otrava vodou.

Postiženými bývají většinou sportovci, kteří pijí velké množství vody po fyzické námaze, po zápase či závodech. Důsledky tohoto postižení bývají vážné. Postihuje totiž ledviny.

Příznaky

První příznaky hyperhydratace jsou těžko identifikovatelné, protože se mnohou zaměnit s jinou nemocí. Prvními signály bývají nevolnost a bolest hlavy. Těmi typičtějšími jsou otoky v oblasti bérců a kotníků a častější močení.

Časem se mohou rozvinout závažnější příznaky přetížení tekutinami. Zvýšení krevního tlaku může velice znepříjemnit život únavou, poruchami spánku až po selhání ledvin. Dále hrozí svalová slabost, neurologické poruchy, zvýšená srdeční frekvence a přibývání na váze. Všechny tyto neduhy mohou velice zkomplikovat život. Proto je namístě dodržovat doporučené doplňování tekutin.

Zdroj: https://www.health.harvard.edu/press_releases/the-hazards-of-too-much-water