Bílý zabiják útočí nenápadně, jeho škody jsou však obrovské. Nenechte si cukrem ničit tělo

Bílá krystalická látka s dlouhou tradicí, využívaná po celá staletí. Tradičně se vyrábí z cukrové řepy a zná ho snad každý člověk na planetě. Nicméně teprve v 21. století bylo zjištěno, že má neblahé účinky na lidský organismus a ve velké míře ovlivňuje vznik obezity a cukrovky. Naštěstí již existuje mnoho možností, čím klasický cukr nahradit bez toho, aby byli lidé ochuzeni o sladkosti.

Jednoduché a složené cukry

Po chemické stránce lze cukry rozdělit na jednoduché a složené. Jednoduché cukry neboli monosacharidy se vyznačují tím, že je metabolismus rychle rozloží a ihned dodá velké množství energie. Důležité je však zdůraznit, že dojde ke zvýšení glykémie a ze slinivky se uvolní velké množství inzulinu. Mezi jednoduché cukry patří glukóza, fruktóza, galaktóza, ribóza a deoxyribóza.

Složené cukry se naproti tomu tráví mnohem déle a to zajišťuje postupné uvolňování glukózy do krve. Díky tomu nemáme neprodleně po konzumaci jídla hlad a pocit sytosti vydrží déle. Navíc slinivka nemusí produkovat nadměrné množství inzulínu. Složené cukry zahrnují laktózu, sacharózu, maltózu, škrob a celulózu.

Mohlo by vás zajímat:  Střevní parazité se mohou objevit kdykoli. Z těla je vyženou jednoduché potraviny
Zdroj obrázku: Freepik

Škodí bílý cukr zdraví?

Bílý cukr je směs glukózy a fruktózy. Navíc je chemickými procesy vybělen, jelikož přírodně uvařený cukr je hnědý. Přílišná konzumace cukru bývá spojována ke snížení citlivosti na inzulín a to přispívá ke vzniku diabetu II. typu. Mimo jiné se má za to, že bílý cukr má vliv na snížení imunity a celkové odolnosti organismu. Způsobuje zvýšení cholesterolu a může vést až k ateroskleróze a obezitě. Navíc bylo prokázáno, že cukr má negativní vliv na zubní sklovinu a zvyšuje pravděpodobnost výskytu zubního kazu.

Zdravé náhražky cukru

Cukr bývá nejčastěji nahrazován rostlinnými cukry. Nejsou sice tak sladké jako klasický cukr, ale jejich hlavní výhodou je, že se z organismu zcela vyloučí. Nejčastěji se jako náhražka využívá xylitol a erythritol. Dají se sehnat v obchodech se zdravou výživou a stále více se objevují v supermarketech. V posledních letech se oblibě těší také rostlinné sladidlo ze stévie. Většina rostlinných náhražek cukru je stále dražší než klasický cukr, nicméně do budoucna se očekává pokles cen.

Zdroj: https://www.aplaceformom.com/caregiver-resources/articles/healthy-sugar-alternatives