Zimní provoz elektromobilů provází několik negativ, najdou se však i výhody
Že jsou elektromobily budoucností osobní dopravy, minimálně v Evropské unii, už je dnes jasné. Ale stále ještě existuje spousta nezodpovězených otázek. Mimo jiné ty týkající se provozu aut poháněných elektromotorem v zimě. Všichni řidiči totiž vědí, že akumulátory v klasických autech se spalovacími motory v zimě trpí a velmi rychle se vybíjejí. Aktuálně to znamená, že řidič v tom nejhorším případě nenastartuje bez kabelů. Ale co se stane s elektromobilem, pokud noční teploty spadnou hluboko pod nulu? Hrozí i u těchto aut, že se baterie vybije?
Dojezd skutečně klesá
Ano, deklarovaný dojezd na jedno dobití je jedna věc, ale od reálného provozu se liší podobně jako deklarovaná spotřeba auta se spalovacím motorem a ta skutečná. V zimě tak může dojezd elektromobilu klesnout i o desítky kilometrů v porovnání s tím deklarovaným. Pokud byste nechali plně dobitý elektromobil třeba měsíc zaparkovaný, asi by vás pak nemile překvapilo, v jakém stavu baterii najdete. Ale pokud budete vozem pravidelně jezdit a dobíjet ho, nestane se vám, že byste měli problém nastartovat.
Dlouhé dobíjení
Také druhý nešvar všech elektromobilů začne být v zimě ještě palčivějším problémem. Elektromobily je pochopitelně třeba dobíjet. A zatímco natankovat trvá nanejvýš dvě minutky, vybitý elektromobil bude muset na dobíjecí stanici strávit třeba hodinu. V létě většině lidí nevadí udělat si třeba krátkou procházku kolem, zatímco se jejich vůz dobíjí, ale v zimě je něco takového spíše otrava.
Jedna výhoda
Přesto mají elektromobily jednu výhodu, kterou jejich majitelé v zimě ocení. Tepelné čerpadlo, které se stará o vytápění, začne fungovat prakticky okamžitě, takže příjemné teploučko v interiéru je obvykle otázkou několika desítek vteřin, někdy ani to ne. V autech se spalovacími motory tohle trvá nesrovnatelně déle a ohřátý vzduch navíc mívá tak trochu nepříjemnou pachuť.
Zdroj: https://coverking.com/blogs/blog/are-electric-vehicles-good-in-winter-conditions