„V Německu jsem dostal pokutu za navigaci, policie byla nekompromisní,“ zlobil se řidič Martin
Když se bavíme o navigaci, většinou si myslíme, že je to praktický pomocník na cestách. Byl jsem přesvědčen, že se s ní nezapletu do žádných komplikací, zvláště v tak vyspělé zemi jako je Německo. Přesto jsem si od tamního policisty odnesl nemilou vzpomínku a ne zrovna malou pokutu. Samozřejmě vím, že ignorance zákona není omluvou, ale cítil jsem se nepřiměřeně potrestán. Tak začal můj příběh, který by se mohl zdát nepravděpodobný, ale je to pravda. V Německu mají specifická pravidla pro GPS navigace. Tedy, ne že by se přímo nesměli používat, ale je důležité vědět, jak je používat a hlavně, co (ne)mohou zobrazovat a na co (ne)mohou upozorňovat.
V Německu lze GPS navigaci využívat, avšak s omezeními…
Můžete používat GPS v Německu, ale musíte vědět, jaké funkce vaše navigace nabízí. A zde jsem udělal chybu. Má mobilní aplikace totiž měla kromě základních funkcí i další výhody – upozornění na dopravní zácpy, návrhy alternativních tras, varování před dopravními nehodami a také informace o radarových kontrolách. Právě tato poslední funkce se mi vymstila. Nikdo v Německu řidičům nezakazuje, aby pro plánování tras použili navigace. Co ale nesmí používat, to jsou právě upozornění na radary, rychlostní měření.
Co v Německu není povoleno?
Setkání s německým policistou nebylo příjemné. Zajímavé bylo, že i když by mohl radarové kontroly hlásit spolujezdec pomocí navigace, i tak by mi hrozila pokuta. Byl jsem úplně zaskočen tímto pravidlem. Takže tím, že zapnutý mobil s aplikací bude držet spolujezdec, bych se pokutě také nevyhnul. Prostě tato funkce vůbec nesmí existovat, nebo musí být deaktivována.
Jak se tomuto problému vyhnout?
Až po této zkušenosti jsem se zamyslel, jak tento problém vyřešit. Jednoduchá odpověď je buď deaktivovat upozornění na radary v mé aplikaci, pokud jsem v Německu, nebo používat aplikace, které tuto funkci nemají. Osobně jsem se rozhodl pro první možnost. Musím si ale pamatovat, abych tento krok provedl vždy při vstupu do Německa, ale určitě mě bude motivovat myšlenka na tu vysokou pokutu, kterou jsem musel zaplatit.
No, a potom je tady ještě další způsob. Když vidím jak mě policista směřuje ke krajnici kvůli kontrole, udělat rychlý pohyb, vypnout telefon a tvrdit, že ho mám v držáku jenom kvůli hovorům, ne pro navigaci. Pokud by ho chtěl zapnout, asi by mi to bylo proti srsti a dost bych se tomu bránil. Nemyslím si, že právě na toto by mohl mít právo, ale německé zákony do detailu neznám.
Zdroj: Autorský text, e-mailový příspěvek Martina H.