Bezplatné dobíjení elektromobilů má negativní dopad na chudší část obyvatel

V posledních letech se elektromobily stávají stále populárnější alternativou k tradičním vozidlům s benzínovými a naftovými motory. S nárůstem počtu elektromobilů se také objevily iniciativy na podporu jejich provozu například ve formě bezplatného nabíjení na veřejných stanicích. Tato politika může vypadat lákavě, ale někteří tvrdí, že v praxi to vede k tomu, že chudší lidé dotují provoz elektromobilů těm bohatým. Jaký je podstatný argument proti této praxi a jaké jsou její případné následky?

Lákadlo bezplatné energie

Bezplatné nabíjení elektromobilů může být pro majitele těchto vozů velkým lákadlem. Nejenže šetří na nákladech, ale také podporují čistší a ekologičtější dopravu. Bohužel však existuje i temná stránka. Bezplatné nabíjení elektromobilů může být považováno za sociální nezodpovědnost, protože tuto výhodu využívají především majetnější lidé, kteří si mohou dovolit pořídit si elektromobil. Náklady na bezplatné dobíjení pak nesou ti chudší, kteří nevlastní elektromobil, ale stejně platí za tuto energii v ceně zboží a služeb. Tato nerovnost může být problematická, pokud bude v budoucnu počet elektromobilů narůstat, a tím i objem spotřebované energie na bezplatné dobíjení.

Mohlo by vás zajímat:  Průvodce výběrem zimních pneumatik: roli hraje značení, hloubka dezénu i vzorek
Zdroj obrázku: Freepik

Cílová skupina elektromobilů

Elektromobily jsou stále výrazně dražší než klasická vozidla se spalovacím motorem. I když ceny postupem času klesají, stále platí, že pořízení elektromobilu si vyžádá výrazně větší investici než koupě běžného auta. Navíc výměna baterií v elektromobilu je stále poměrně drahá a může být nutná po několika letech používání.

Nic není zadarmo

Bezplatné nabíjení elektromobilů je lákavé, ale neznamená to, že je to ekonomicky udržitelné. Fakticky musí někdo platit za energii, kterou elektromobily spotřebovávají. Zpravidla je to obchodní řetězec, který nabízí bezplatné nabíjení na svých stanicích. Aby takový obchodní řetězec zůstal ziskový, musí upravit své ceny a kompenzovat náklady na elektřinu.

Mohlo by vás zajímat:  Efektivní používání plynového kotle ušetří peníze

V důsledku tedy mohou mít bezplatné nabíjecí stanice negativní dopad na spotřebitele, zejména na ty chudší, kteří by nemuseli využívat této výhody, a přesto by mohli být dotováni náklady na bezplatné nabíjení. Ačkoliv tento problém se zatím v České republice ještě příliš neprojevuje, s nárůstem počtu elektromobilů by se mohl stát velkým problémem.

Zdroj: https://insideevs.com/features/645302/free-electric-vehicle-charging-sucks/