Spotřeba aut je vždy vyšší než hodnota deklarovaná výrobcem
Pamatujete na skandál automobilky Volkswagen ze září 2015, během kterého se provalilo, že německý koncern vybavil své dieselové motory speciálními prvky, které dokázaly poznat, kdy je auto testováno na emisní stanici, a upravily výkon motoru tak, aby vůz kontrolou bez potíží prošel, přestože stejné auto mělo v reálném provozu výrazně vyšší emise, ale také spotřebu? Počínaje rokem 2015 se řada států na emise a spotřebu aut zaměřila ještě více, a vznikla dokonce nová metodologie jejich testování, přesto se reálná spotřeba od té deklarované liší i o desítky procent.
Jak se dnes testuje
Auta už se netestují v laboratorních podmínkách, automobilky je musí vypravit do „reálného“ provozu, buďto na nějaký testovací okruh, nebo dokonce na běžné pozemní komunikace. Ale slovo „reálný“ je v uvozovkách záměrně. Auto má během testů deaktivovaný stop-start systém a jede bez zastavování. A zároveň jde o vůz, který je v perfektním stavu a využívá prémiové produkty, třeba motorový olej nebo pneumatiky, které běžný řidič nevyužije. Mechanici se zároveň postarají i o ty nejmenší detaily, aby auto vyšlo z testu jako úsporné.
Vyšší hmotnost
Auto většina z nás využívá nejen k přepravě řidiče samotného, ale také k přepravě dalších osob a nákladu. A když přidáte k váze vozu s řidičem dalších sto nebo dvě stě kilogramů, které spolujezdci a zavazadla dohromady vytvoří, jeho jízdní vlastnosti i spotřeba se výrazně změní. Spotřeba pochopitelně naroste.
Horší stav vozu
Ani auto toho nejpečlivějšího puntičkáře se nemůže měřit s vozem, který absolvoval výše zmíněné testovací jízdy. A většina z nás nepoužívá prémiové prostředky, neměří tlak pneumatik před každou jízdou a nemá vůz perfektně kalibrovaný. A tak i v případě, že v autě sedí jen řidič, který nepřeváží žádný náklad, potřebuje běžně auto o deset až dvacet procent více paliva, než kolik udává jeho výrobce.
Zdroj: https://www.carsguide.com.au/car-advice/official-vs-real-world-fuel-consumption-figures-why-do-they-differ-39597