Elektronická ruční brzda má oproti mechanické řadu nevýhod

Pohled do interiéru moderního automobilu může mnohého řidiče překvapit, a dokonce i trochu vyvést z míry. Ačkoliv se může zdát prostorný a vzdušný, chybí mu mnoho tradičních prvků. Mechanická tlačítka ustoupila dotykovým displejům a klasická ruční brzda byla nahrazena malým, nenápadným tlačítkem. Tato inovace má sloužit úspoře místa a podpoře lepšího designu interiéru, elektronická ruční brzda s sebou ale nese více nevýhod než výhod.

Viditelnost a orientace

Klasická mechanická ruční brzda, vyčnívající mezi sedadly řidiče a spolujezdce, přinášela nejen praktickou funkčnost, ale také snadnou orientaci pro řidiče i spolujezdce. Její výrazný a fyzický charakter umožňoval jednodušeji nalézt brzdu, aniž by bylo třeba přemýšlet o tom, kde se nachází. Oproti tomu moderní tlačítka elektronické ruční brzdy se zapojují do interiéru s minimálním vizuálním zásahem. Tato diskrétní integrace může způsobit, že mnoho lidí při usedání do nového auta hledá a hmatá v neznámých oblastech, jen aby našli toto nenápadné tlačítko ruční brzdy.

Mohlo by vás zajímat:  Záměrné poškození vozu zvýší pravděpodobnost jeho nalezení, pokud by bylo odcizeno
Zdroj obrázku: Freepik

Identifikace stavu

Kromě snadné viditelnosti klasická mechanická ruční brzda poskytovala rychlou vizuální zpětnou vazbu ohledně jejího stavu. Zda je zatažená, či uvolněná, bylo vždy jasně patrné na první pohled. Naopak při použití elektronického tlačítka je identifikace stavu složitější. Někteří řidiči musí spoléhat na informace z přístrojové desky, kde se zobrazuje symbol aktivní brzdy, zatímco jiní musí zaměřit pohled na samotné tlačítko, které bývá často jen decentně červeně podsvíceno. Obě tyto možnosti vyžadují více pozornosti a jsou méně intuitivní ve srovnání s klasickým systémem.

Mohlo by vás zajímat:  Pravidlo zipu většina řidičů nedodržuje, silnice pak zbytečně houstnou

Servis a opravy

I když je elektronická ruční brzda opravitelná, není to vždy jednoduchý proces. Odpovídající servis a opravy mohou být časově náročnější, technicky složitější a také finančně nákladnější. Na rozdíl od klasické mechanické ruční brzdy, kterou mohl opravit téměř každý zručnější mechanik, se při elektronické variantě může stát nutností návštěva autorizovaného servisu. Tato omezenost zvyšuje potenciální závislost na specializovaných opravářích a může mít vliv na celkové náklady a dostupnost servisu.

Zdroj: https://www.carwow.co.uk/guides/glossary/electronic-parking-brake-explained