Projetí kaluží může skončit poškozením auta i pokutou
Máme tu jaro. Silničáři už nemusí odklízet sníh, který je stejně každý rok překvapí, a vyrážejí do terénu obhlédnout a spočítat nové výmoly. A že jich je požehnaně. Je až s podivem, v jakém stavu mohou být české silnice, přestože nevedou Alpami jako třeba v Rakousku nebo Švýcarsku. Někde se objeví nové výstražné cedule, jinde smutní smajlíci hlásající, že daný úsek je třeba opravit. A pak naprší a z miliónů českých a moravských výmolů se stanou pasti na méně zkušené motoristy. Louže, u kterých nikdy nevíte, jak jsou hluboké a co se v nich ukrývá. Smutná realita tuzemských silnic, a dokonce i dálnic.
Kde se ty výmoly stále berou?
Možná vám taky vrtá hlavou, kde se výmoly berou a jak je možné, že i průměrná zima umí z nově položené vozovky udělat tankodrom. Důvodů je většinou několik. V prvé řadě hraje roli podloží, které nemusí být úplně vhodné pro stavbu silnice a zároveň není adekvátně zpevněné, takže pod vozovkou pracuje. A pak je to nekvalitní porézní povrch, do něhož zatéká voda. Ta následně zamrzne, zvětší objem a vozovku roztrhá.
Hluboké kaluže
Dokud je vozovka suchá, výmoly jsou dobře viditelné a navíc je na první pohled patrné, jak jsou hluboké. Ale když naprší, je to úplně jiná písnička. Výmoly hluboké deset a více centimetrů bohužel nejsou na našich silnicích výjimkou, přesto vypadají jako ty mělké, když jsou plné vody. Projetí takového výmolu může být to poslední, co vaše tlumiče zažijí. A v hlubokých kalužích mohou být ponořené i nebezpečné předměty, často kusy jiného vozu, které vám mohou proříznout pneumatiku.
Pokuta za jízdu skrz kaluž
Věřte, nebo ne, jízda kalužemi se vám může prodražit i jinak než jen nákladnou opravou poškozeného vozu. Zákon o provozu na pozemních komunikacích totiž explicitně zapovídá mimo jiné takový styl jízdy, při kterém řidič záměrně rozstřikuje vodu a bláto. Za průjezd kaluží tak můžete být teoreticky dokonce pokutováni.
Zdroj: https://www.evanshalshaw.com/blog/guide-to-driving-in-the-rain/