Optimalizace tlaku v pneumatikách přispěje k úspornější jízdě

Pravidelná kontrola tlaku v pneumatikách je velmi důležitou činností na vašem automobilu, kterou bychom měli provádět. Špatný tlak v pneumatikách může vést až k defektu na pneumatice. Kde zjistíme, jaký správný tlak bychom měli mít v pneumatikách, popřípadě kde najdeme tabulku s hodnotami pro správné huštění.

Kde najdu tabulku s hodnotami

Tlak v pneumatikách určuje výrobce automobilu. Správnou hodnotu najdete v tabulce, která se většinou nachází na víčku od nádrže nebo na sloupku dveří u řidiče. V některých vozech se nachází na pojistkové skříňce. Informace o správném tlaku najdete také na internetu, a to přímo na stránkách výrobce vašeho vozidla. U většiny vozidel se správný tlak pohybuje okolo 2,3 baru při standardních jízdních podmínkách.

Mohlo by vás zajímat:  Tipy pro bezpečné řízení v dešti, ve tmě nebo mlze

Nicméně správné podmínky pro huštění pneumatik jsou individuální, proto doporučujeme se podívat na stránky výrobce daného modelu nebo přímo na tabulku s hodnotami uvnitř automobilu.

asian-man-car-inspection-measure-quantity-inflated-rubber-tires-car
Zdroj obrázku: Freepik

Pravidelná kontrola

Měření tlaku se doporučuje provádět nejméně jedenkrát za měsíc, a to nejlépe před jízdou nebo za studena. Ideální teplota pro měření hodnot je 20 °C. V letních vedrech nebo zimních mrazech je potřeba počítat s odchylkou měření. Tuto odchylku lze obejít zhruba 20minutovou jízdou.

Podhuštěním pneumatik dochází ke ztrátě přilnavosti pneumatik. Velký tlak na bočnice způsobuje zohýbání středové části dezénu dovnitř. Pneu tím ztrácí potřebnou kontaktní plochu s vozovkou a vozidlo se stává hůře ovladatelné. Podhuštěné přední pneu způsobují nedotáčivost, zatímco vzadu přetáčivost. Přehuštěná pneumatika se projevuje opačným způsobem. Jízda v obou případech je nejen nekomfortní, ale také nebezpečná.

Mohlo by vás zajímat:  Upravil jsem značku auta dle svého přesvědčení. Na STK jsem musel samolepku z SPZ potupně sundat

Huštění

Dofouknutí pneumatik je ideální provádět za studena. V praxi to znamená, že automobil dofouknete 3 hodiny po poslední jízdě nebo ujedete vzdálenost kratší, jak 1,6 kilometrů. V případě jízdou zahřátých pneumatik připočtěte k naměřenému tlaku 0,3 baru.

Mrazivé počasí má velký vliv na pneumatiky. Se sníženou teplotou klesá také tlak vzduchu v pneumatikách. V případě huštění zimních pneumatik v garáži, kdy je třeba rozdíl 20 °C, připočtěte k huštění hodnotu 0,2 baru. Při huštění venku, například u benzínové pumpy, dodržujte hodnoty stanovené výrobcem.

Zdroj: https://www.team-bhp.com/forum/technical-stuff/9020-tyre-pressure-vs-fuel-economy.html