Kvůli stání na brzdovém pedálu jsem zažil řadu konfliktů. Dělám to pořád, abych chránil převodovku auta
Stát na červené s nohou pevně na brzdě je něco, co pravidelně dělám za volantem. Má to své důvody, i když vidím rozhořčené reakce v zpětném zrcátku. Ano, vím, že svítící brzdová světla mohou být rušivá, ale nemyslím si, že bych měl změnit svůj zvyk.
Rozčílení řidiči
Je jasné, že intenzivní červená brzdová světla některým vadí. Když stojím za autem s brzdovými světly svítícími do mých očí, chápu proč je to pro ostatní tak obtěžující. Přesto, i když jsem kvůli tomu zažil několik konfrontací, svůj postoj nezměním. Vždy budu na té brzdě stát. Někteří lidé mě upozornili svými světly, někteří zatroubili a jeden řidič mě dokonce konfrontoval přímo. Ale má odpověď zůstává stejná – na brzdě stát budu, dokud se nerozsvítí zelená.
Existují alternativy?
Samozřejmě, když stojíte na křižovatce, můžete dát auto do neutrálu a zatáhnout ruční brzdu. U automatické převodovky lze použít funkci auto hold, ale nemusí být dostupná v každém autě. A když je, většinou to znamená, že brzdová světla také svítí, jen uvolníte své noze kterou nemusíte mít na brzdovém pedálu. Pokud máte automatickou převodovku, může se zdát logické přepnout auto do polohy „P“. I když je to skvělý nápad, existují důvody, proč by to nemuselo být ideální. A to moc řidičů neví.
Nástrahy volby „P“
Je známo, že spolu s režimem „P“ by měla být zatažena také ruční brzda. Pokud se tak neděje, může to zkrátit životnost automatické převodovky. Ne každá silnice je dokonale rovná a tak samotný režim „P“ může v terénu i s mírným sklonem znamenat, že je na celý mechanismus vytvářeno výrazné zatížení. Což pochopitelně vede k nadměrnému, zbytečnému namáhání. V takových situacích může být lepší zůstat v „D“ s nohou na brzdě.
A je tu ještě jedna věc. Pokud je automat v poloze „P“, tak v případě nárazu od jiného vozidla, může být poškozena celá převodovka. Oproti tomu, když máte zařazené „Déčko“ a nohu na brzdě, může být poškozena vlastně jen karoserie. Takže při dalším čekání na semaforech si dvakrát rozmyslete, jaký režim zvolíte a zda risknete poškození auta, nebo radši obětujete komfort ostatních. Těch pár desítek vteřin červeného světla snad vydrží.
Zdroj: Autorský text, e-mailový příspěvek Luboše F.