Přeřazení z kopce na neutrál ušetří palivo, pro auto ale vhodné není

Ceny paliv sice nerostou do nebes tak jako loni, ale inflace i tak doléhá na naše peněženky, a nejen řidiči proto hledají způsoby, jak ušetřit. Spousta Čechů se tak začala zaměřovat na jízdu na spotřebu a je kvůli tomu dokonce ochotná dát i nohu z plynu, což se dříve v takovém měřítku rozhodně nedělo. O něco pomalejší jízda je pochopitelně účinným způsobem úspory. Ale někteří řidiči se uchylují i ke způsobům, které jsou v prvé řadě velmi nebezpečné, byť mohou skutečně pomoci srazit spotřebu o trošku níže. Řazení neutrálu při jízdě z kopce je jednou z takových nebezpečných metod.

Mohlo by vás zajímat:  Volný jízdní pruh jim nic neříká. Řidiči ve vedlejších pruzích mě blokují nebo vytlačují na svodidla

Co se stane, když zařadíte neutrál

Je to o poznání lepší, než kdybyste úplně vypnuli motor, což někteří řidiči dělají také. Ale při jízdě na neutrál nemusí stejně jako při vypnutém motoru správně fungovat všechny poloautomatické asistenční systémy, které dnešní auta mají. Ještě důležitější však je, že nemůžete brzdit motorem. A tak se auto rozjíždí vlivem gravitace samo, získává větší a větší kinetickou energii a vám pravděpodobně nezbyde než sešlápnout brzdu.

Zdroj obrázku: Freepik

Brzdění motorem

Sešlápnutí brzdy pochopitelně zafunguje, ale není to to pravé ořechové. Necháte-li totiž při jízdě z kopce zařazený rychlostní stupeň, auto bude takzvaně brzdit motorem a vy ušetříte brzdy, což bude mít pozitivní vliv na jejich životnost. Zejména při delších sjezdech, třeba na horských serpentinách, může jít o značný rozdíl, brzdy osobních aut totiž nejsou koncipované na to, aby byly sešlápnuté delší dobu, je vhodnější s nimi jen přibrzďovat.

Mohlo by vás zajímat:  Nehody na železničních přejezdech jsou stále časté. Dodržování pravidel má smysl

Rekuperace hybridů a elektromobilů

Při jízdě se zařazeným rychlostním stupněm se navíc mohou elektromobily a hybridy za jízdy dobíjet, odborně se tomu říká rekuperace. Ta sama o sobě vůz zpomaluje, a tak bývá tyto typy vozidel nutné brzdit podstatně méně než auta s klasickými spalovacími motory, přestože bývají o poznání těžší. Rekuperaci je někdy třeba zapnout, ne vždy probíhá automaticky.

Zdroj: https://practicalmotoring.com.au/car-advice/myth-busting-coasting-neutral-can-save-fuel/