Letošní přijímačky prý byly těžké. „Na nepřijetí nemá náročnost vliv,“ vysvětlil jsem synovi
Po přijímačkách si můj syn stěžoval na to, že byly moc náročné. A že z nich nemá dobrý pocit. Když to konzultoval se svými spolužáky, měla většina z nich stejný názor. Všem přišlo, že jsou testy k přijetí na střední školy až moc náročné. A že si jsou jisti, že některé úlohy nemusí mít správně. A že některé v časovém limitu ani nestihli vypracovat.
Náročnost nemá vliv
Když jsme se o tom doma bavili, propadal můj syn beznaději, že se možná na vysněnou školu z důvodu náročnosti nedostane. Začal jsem ho nabádat, ať začne uvažovat logicky. „Na nepřijetí nemá náročnost vliv,“ vysvětloval jsem mu. Stále to nemohl pochopit. Byl zarytě přesvědčený o tom, že právě náročnost bude rozhodovat o tom, zda se dostal, nebo nedostal. Přijímačky ale nejsou maturita, tam nesoutěží s tabulkou a čarou, přes kterou se musí dostat. U přijímaček soutěží ale s ostatními.
Těžké je to pro všechny stejně
Že je něco těžké, to je subjektivní. Někomu jistě mohly přijít lehké, i když pravdou je, že co mi kluk říkal, jeho spolužáci se na náročnosti shodli všichni. To je ale jedno. Řekl jsem mu, že těžké to bylo pro všechny stejně. Musí na to pohlížet úplně stejně, jako kdyby to bylo naopak. To by zase bylo pro všechny stejně lehké. Vzhledem k centrální tvorbě textů tak mají všichni stejné podmínky. To, zda to může, nebo nemusí být dobře, ponechme stranou.
Pořád jen ti nejlepší
Náročnost testů u přijímaček nehraje absolutně žádnou roli. Pořád je to tak, že se na daný obor, do dané třídy, dostanou jen ti nejlepší. Pořád to nechápal, tak jsem musel polopaticky. Na příkladu:
„Představ si, že by přijímačky byly extrémně lehké. Na tvůj obor by brali 30 lidí a bodové rozmezí úspěšných by bylo 45–50 bodů. Teď, v současné situaci těžkých přijímaček, to znamená, že budou brát pořád 30 lidí. Jenom s rozdílem, že vzhledem k náročnosti toho nikdo moc nezvládl, může být bodový rozptyl úspěšných 20–25 bodů. Žádné minimum pro přijetí na škole, kam jsi se hlásil, přece nebylo.“
Kdo je učí logiku?
Po tomhle vysvětlení konečně pochopil, že na přijetí nemá náročnost testu vliv. A já začal přemýšlet, neměla by být škola také od toho, aby své žáky naučila nejenom biflování, ale i logickému myšlení?
Zdroj: Autorský text, e-mailový příspěvek čtenářů, redakčně zkráceno a upraveno.