Jediná věta dokáže předejít zbytečnému stresu z práce. Člověk si může doma konečně oddechnout

V dnešní době je čím dál tím těžší oddělit práci a soukromý život. S příchodem koronaviru začalo více lidí než kdy dříve pracovat na home office, což vyžaduje neustálé připojení k internetu, a tedy i přístup k e-mailům a zprávám. Podle výzkumů jsou navíc lidé pracující na dálku více ochotní k přesčasům, protože hranice mezi koncem pracovní doby a volným časem se poněkud stírá.

Stačí připsat jednu větu

Jsou to ale právě e-maily a zprávy, které jsou podle vědců závažným stresovým faktorem. V době moderních technologií, kdy telefon nosíme všude s sebou, se lze jen těžko vyhnout notifikacím. Pokud nám přijde e-mail nebo zpráva, cítíme se povinní odepsat, i když se nejedná o nic naléhavého a už je po pracovní době.

Toto téma zaujalo vědce natolik, že se na něj rozhodli podívat blíže. Zároveň se snažili přijít na nějaké řešení. Jak se ukázalo, řešení je poměrně snadné – stačilo by na konec každého e-mailu nebo každé zprávy připsat větu „Nejedná se o urgentní věc, stačí, když se jí budete věnovat v pracovní době.“ Jak potvrzuje 852 zaměstnanců na plný úvazek, kteří byli předmětem zkoumání, lidé, kteří odesílají zprávy po pracovní době, neočekávají rychlou reakci, avšak pokud jsou příjemci těchto zpráv, cítí tlak odpovědět co nejdříve.

Zdroj obrázku: Freepik

E-maily považujeme za naléhavé

Tento fenomén vědci pojmenovali „problém s naléhavostí e-mailu“. Když ale odesílatel uvedl na konec zprávy výše zmíněnou větu, stres příjemců se výrazně zmírnil. Z praktického hlediska může tato studie pomoci zmírnit šíření nezdravé pracovní kultury, kdy se zaměstnanci cítí povinní zůstat ve spojení se svou prací i po pracovní době.

Z provedených experimentů je zřejmé, že všechny e-maily z práce, ať už jsou odeslané během pracovní doby, nebo po pracovní době, považujeme za naléhavé a cítíme potřebu na ně odpovídat okamžitě. To má negativní dopad na naši duševní pohodu. Přitom by stačila krátká informace o tom, že věc není nikterak urgentní.

Zdroj: https://copy-paste-emails.com/2021/10/01/how-to-politely-ask-for-something-urgent-in-an-email/, https://www.campaignmonitor.com/blog/email-marketing/how-to-create-sense-urgency-in-emails/, https://academic.oup.com/jcmc/article/27/2/zmac001/6548841