Stres: jaký vliv má na organismus a jak jej lépe zvládat?

Každý si pod pojmem stres představuje něco jiného, ale nebývá mu ušetřen v každodenním životě v různé intenzitě nikdo. Napětí z různých situací zažívali už naši předkové, dnes však přichází ve zvýšené míře a mnohem častěji, proto už nefunguje jako motor, ale doslova huntuje náš organismus, protože narušuje hormonální rovnováhu a způsobuje psychické potíže. Jak tělo na stres reaguje a co dělat, aby se stresová zátěž dala lépe zvládnout?

Co je stres?

Máte někdy pocit, že se nemluví o ničem jiném než o stresu? Je to dáno jeho mírou, která v době koronavirové pandemie ještě rostla. Stres je totiž reakcí lidského organismu na náhlou, ojedinělou nebo nečekanou situaci, která si žádá akutní řešení nebo rozhodnutí pro obranu a pro záchranu. Během stresového momentu začne tělo vyplavovat hormony, především adrenalin a norepinefrin, později kortizol, kterému se říká stresový hormon a jeho úkolem je tělo přimět k obranné reakci nebo úniku při nebezpečí. Vlivem hormonálních změn dochází ke zvýšení krevního tlaku, zrychlení dýchání a roste hladina glukózy v krvi pro doplnění energie mozku.

Chronický stres zabíjí

V případě ohrožení tak mozek zmobilizuje tělo k rozhodnutí, zda v dané situaci zůstat a bránit se nebo je vhodnější utéci a zachránit si život. Při dlouhotrvající stresové zátěži je však organismus oslabován včetně srdce, což může vést k srdečnímu infarktu nebo mrtvici. Zvýšeným působením hormonů může dojít ke zhoršení kognitivních funkcí, zvláště koncentrace a paměti, lidé jsou náchylnější k nespavosti, k trávicím obtížím včetně refluxu a k poškození střevní mikroflóry, může docházet k záchvatům paniky, neurózám a depresím. Dokonce dochází ke snížení libida, ke zhoršení obranyschopnosti organismu a chronický stres je spouštěčem nárůstu tělesné hmotnosti.

Lék na stres? Vitamíny, odpočinek a sport!

Jak se tedy snáze vypořádat se stresem? Pomáhá změna jídelníčku s doplněním vitamínů B a D, z minerálů pak pomáhají obnovovat rovnováhu hořčík a draslík. Neméně důležitý je správný spánkový režim a opravdovým lékem je sport v jakékoli formě. Vhodné jsou delší procházky přírodou, jízda na kole, plavání nebo běh. V zimním období se doporučují aerobní aktivity nebo návštěvy posilovny. Co dělat, když míra stresu přesáhne únosnou mez? V tom případě je vhodné kontaktovat psychologa, který pomůže s řešením.

Zdroj: https://www.webmd.com/balance/stress-management/stress-and-the-body