Vitamín B12 je nezbytný pro zdraví i psychickou pohodu. Jeho nedostatek dokáže člověka úplně změnit

Některé mechanismy lidského těla nemohou správně fungovat, pokud jim něco chybí. Typicky se jedná o vitamíny a minerály. Dobrým příkladem je vitamín B12, kterého tělo potřebuje 2,4 až 2,8 μg denně a jehož nedostatek může způsobit řadu vážných následků. Jaký účel má v lidském těle tento vitamín?

Jaké funkce vitamín v těle plní?

Vitamín B12 patří mezi ve vodě rozpustné sloučeniny, ze kterých vznikají nebílkovinné části enzymů. Ty podmiňují bezpočet reakcí v lidském těle. Dokážou ho produkovat pouze mikroorganismy, proto si ho tělo nedokáže vyrobit samo a musí ho přijímat spolu s potravou. Je zodpovědný za syntézu červených krvinek, nukleových kyselin, myelinových pochev nervových vláken a důležitých neurotransmiterů.

Tento vitamín je vysoce důležitý pro těhotné ženy nebo ženy plánující otěhotnět, jelikož je nezbytný pro získání aktivní formy kyseliny listové. Dále podporuje koncentraci, duševní rovnováhu a dobrou náladu. Povzbuzuje chuť k jídlu a snižuje hladinu lipidů v krvi. Nedostatkem vitamínu B12 jsou ohrožení zejména vegetariáni a vegani, lidé ve věku nad 50 let a pacienti po operaci střev nebo trpící onemocněním trávicího ústrojí.

Mohlo by vás zajímat:  Cholesterol lze snížit i přirozenou cestou. Stačí si dát jednoduše něco dobrého na zub
Zdroj obrázku: Freepik

Jak se nedostatek vitamínu projevuje?

Další příčinou nízké hladiny tohoto vitamínu může být vrozený nedostatek bílkoviny zodpovědné za jeho transport v krvi, některé léky a nadužívání alkoholu. Příznaky nedostatku vitamínu B12 zahrnují bledou, až žlutou kůži, chronickou únavu, mravenčení po těle, poruchy trávicího systému, změny osobnosti, změny vzhledu jazyka, problémy s rovnováhou a šedivění.

Typické pro nedostatek vitamínu B12 jsou také horečka, závratě a poruchy vidění. Tento vitamín se nachází v produktech živočišného původu, jako jsou vejce, mléko, maso a vnitřnosti. Malé množství najdeme v nakládané zelenině, houbách a fermentovaném japonském čaji. Pokud máte nedostatek tohoto vitamínu, poraďte se s lékařem o vhodné suplementaci.

Zdroj: https://www.hsph.harvard.edu/nutritionsource/vitamin-b12/