Rostoucí počet cyklostezek ve městech ještě víc brzdí provoz

Cyklistika je skvělý koníček. Pomáhá lidem udržet se fit a zároveň jde o ekologický způsob dopravy na krátké vzdálenosti. V České republice však pro cyklisty chybí odpovídající infrastruktura. A narychlo nakreslené cyklostezky v městských ulicích, někdy dokonce nesmyslně vedoucí v protisměru jednosměrkou, rozhodně nejsou systémovým řešením. Naopak, spíše jde o další jablko sváru mezi cyklisty a motoristy. Řidičům totiž jinak bohulibá činnost, tedy cyklistika, leží v žaludku. Přitom jsou v tom docela nevinně, až na pár výjimek nejde o žádné fanatiky, kteří se snaží motoristům komplikovat život.

Mohlo by vás zajímat:  Parkování přes dvě místa může souviset s arogancí i snahou chránit svůj vůz

Jeden a půl metru

Jak se města snaží stát zelenějšími a ekologičtějšími, cyklostezky ukusují čím dál více prostoru. Většinou na úkor už existujících víceproudých ulic, kterým jsou zúženy jízdní pruhy. To přidělává vrásky na čele nejen řidičům městských autobusů, ale také různým závozníkům. Méně prostoru je zkrátka méně prostoru. A aby toho nebylo málo, v nové úpravě pravidel pro provoz na pozemních komunikacích je stanoveno, že předjíždět cyklistu je možné jen tehdy, pokud od něj řidič udržuje odstup nejméně metr a půl.

Mohlo by vás zajímat:  3 důvody, proč jsou kombíky lepší volbou než vozy SUV
Zdroj obrázku: Freepik

Málo místa

Na ulicích, které už přišly o část prostoru dokreslením pruhu cyklostezky, je něco takového prakticky nemožné. Předjíždějící auto by se při dodržení zmíněného pravidla dostalo zhruba do poloviny protisměrného pruhu, a to i v případě, že nejde o žádné robustní SUV. Teoreticky je tak předjíždění cyklistů na řadě míst zapovězené. Jeden cyklista tak může během krátké chvíle způsobit malou dopravní zácpu.

Objíždění

Někteří motoristé tak namísto předjíždění cyklisty objíždějí. Zdánlivé slovíčkaření ve výsledku znamená, že auto musí jet nejméně metr od cyklisty, ale i ten půlmetr bývá v městském provozu hodně znát. Podmínkou však je, že v místě, kde cyklistu objíždíte, musí být nejvyšší povolená rychlost jen 30 km/h. Mnoho řidičů však na tohle pravidlo raději „zapomíná“.

Zdroj: https://www.bloomberg.com/news/articles/2014-09-05/when-adding-bike-lanes-actually-reduces-traffic-delays