Pro řízení elektromobilu nemusí stačit řidičský průkaz skupiny B

Auta se spalovacími motory postupně vymizí z evropských silnic. Už teď je nahrazují hybridy a hlavně elektromobily, kterým podle rozhodnutí evropských politiků patří budoucnost. V některých zemích, hlavně těch bohatších, je tenhle trend mnohem výraznější než třeba v České republice, ale nakonec ani našim řidičům nezbude jiná varianta než přesedlat z aut se spalovacími motory na auta elektrická. Ale má to jeden háček. Některé elektromobily jsou totiž tak těžké, že na ně nemusí stačit klasický řidičák skupiny B. Tedy za určitých okolností.

Mohlo by vás zajímat:  Začátečníci a senioři jezdí na silnicích příliš opatrně

Tři a půl tuny

I když jsou baterie a motory elektrických aut těžší, než by se na první pohled mohlo zdát, samozřejmě nehrozí, že by klasický pětimístný osobní vůz překročil hranici tří a půl tuny. Ale vtip je v tom, že z pohledu zákona jde o provozní povolenou hmotnost, tedy ne o váhu prázdného auta. A tady už se situace může komplikovat, třeba při cestách na rodinnou dovolenou nebo při tažení těžkého vozíku. Hmotnosti auta, posádky, nákladu a vozíku se totiž sčítají.

Mohlo by vás zajímat:  Přehled nejlepších vozů, které nezklamou ani v náročném zimním terénu
Zdroj obrázku: Freepik

Váha celé soupravy

Pětičlenná rodina může k základní hmotnosti vozu přidat nějakých 400 kilogramů. Další metrák mohou tvořit zavazadla. Může se to zdát jako hodně, ale třeba střešní nosič s jízdními koly přidá kolem dvaceti kilogramů na každý bicykl. A pak je tu už zmíněný přívěs, může jít třeba o obytný vůz, které jsou mezi Čechy stále populárnější. Ten může vážit až 750 kilogramů. A tak se jen náklad a pasažéři hravě dostanou na více než tunu. Základní modely ikonické Tesly přitom samy o sobě váží kolem dvou tun.

Mohlo by vás zajímat:  Cestování elektromobilem vyžaduje plánování předem a více času

Větší auta

Tesla přitom nevyrábí velká rodinná auta, spíše naopak. Z pohledu běžného Američana zvyklého na masivní koráby silnic je totiž Tesla takové malé vozítko pro jednoho nebo dva pasažéry. Když však dojde na elektrický osmi- či devítimístný minivan pro větší rodinu, překročit povolenou hmotnost nebude nic těžkého. Řada lidí si tak bude muset kvůli elektromobilům pořídit řidičák skupiny C.

Zdroj: https://www.axios.com/2023/04/28/evs-weight-safety-problems