Kvalitní spánek udrží tělo i mysl v kondici. Ideální délka spaní ale neexistuje

Ještě v průběhu 20. století si vědci mysleli, že spánek je stav, kdy mozek není aktivní. V podstatě se mozek večer vypne a ráno zase nahodí. Dnes už víme, že lidský mozek pracuje nepřetržitě i během spánku a spánek samotný je považován za základní biologickou potřebu těla. Proč potřebujeme spánek?

Fyziologie spánku

Někteří spánek milují a jiní by raději spánek vyměnili za více času. Spánek tvoří až třetinu našeho života a je velmi důležitou součástí života, jelikož umožňuje tělu odpočinout si a regenerovat síly. Spánek dělíme na dva typy a každý typ je rozdělen na fáze:

  • NREM spánek – fáze 1,2 a 3 – tvoří až 80 % celkového času spánku,
  • REM spánek – fáze 4 – fáze, ve které nejčastěji sníme a tvoří cca 20 % celkového času spánku.

Jednotlivé fáze se v průběhu spánku cyklicky střídají a každý cyklus obvykle končí krátkým probuzením, které si často ani nepamatujeme. K plnému odpočinku potřebuje zdravý člověk přibližně 4–6 těchto cyklů.

Zdroj obrázku: Freepik

Spánek je geneticky zakódovanou potřebou

Kvalita a délka spánku jsou zakódovány v genech. Každý člověk potřebuje odlišné množství spánku k tomu, aby se cítil dobře a odpočatě. Průměrná délka jednoho cyklu je 80–120 minut. Tedy člověk s potřebou pouze čtyř spánkových cyklů po 80 minutách se bude cítit svěží a odpočinutý již po 320 minutách, tedy necelých šesti hodinách. Pokud jiný člověk potřebuje 6 takových cyklů, které jsou navíc 120 minut dlouhé, potřebuje spát 720 minut, tedy 12 hodin.

Jak tělo reaguje na nedostatek spánku?

Jestliže tělu nedopřejeme dostatek odpočinku a spánku, druhý den se cítíme unavení, máme po celý den nedostatek energie a často i špatnou náladu. Kvůli nedostatku spánku se mohou objevit další zdravotní komplikace, jako bolesti hlavy, problémy s koncentrací nebo deprese. Dlouhodobý nedostatek spánku může vyvolat rozsáhlejší zdravotní komplikace a nemoci. V případě, že člověk nemůže z nějakého důvodu usnout, jedná se o nespavost, kterou je třeba léčit.

Zdroj: https://sph.umich.edu/pursuit/2020posts/why-sleep-is-so-important-to-your-health.html