Váha nemusí ukázat správnou hmotnost. Záleží na době, kdy na váhu stoupneme

Pravidelné vážení pomůže zkontrolovat, zda si udržujeme zdravou tělesnou hmotnost, a posoudit pokrok v hubnutí a získat důležité informace o zdraví. Pro spolehlivé výsledky však není od věci vědět, kdy a jak se vážit. Abyste se vyhnuli frustraci a efektivně se zvážili, stojí za to dodržovat několik jednoduchých pravidel.

Proč stojí za to se vážit?

Nejčastěji vstupujeme na váhu, abychom hodnotili proces hubnutí. Díky získaným informacím můžeme posoudit pokrok, získat motivaci a poznat blíže své tělo. Můžeme vyhodnotit, jak tělo reaguje na trénink a upravenou stravu. Významné kolísání hmotnosti (rychlý přírůstek hmotnosti nebo ztráta kilogramů) můžou být příznakem mnoha nemocí, takže stojí za to věnovat pozornost své váze také v případě pravidelné kontroly.

Kolísání hmotnosti může být ovlivněno:

  • denní dobou,
  • dnem v týdnu,
  • aktivitou před vážením,
  • jídlem a tekutinami, které konzumujeme těsně před vážením,
  • hormony,
  • zácpou,
  • zadržováním vody v těle.

Všechny tyto faktory mohou ovlivnit přesnost našeho měření. Proto stojí za to naplánovat vážení tak, aby měly co nejmenší vliv.

Zdroj obrázku: Freepik

Kdy může váha ukazovat více?

Systematicky dodržujete dietu a váha udává kilogram navíc? To hned není důvod k obavám. Po vydatném jídle nebo pití velkého množství tekutin může váha ukázat více. Obvykle také vážíme více večer než ráno. Ručička na stupnici může také prudce vyskočit nahoru kvůli zadržování vody v těle. To může být způsobeno slaným jídlem, konzumací alkoholu, kávy a čaje nebo působením hormonů.

Mohlo by vás zajímat:  Jsou pokrmy z mikrovlnné trouby opravdu tak špatné?

Kdy a jak se nejlépe vážit?

Odborníci na výživu doporučují vážit se ráno, po použití toalety, ale před snídaní a tréninkem. Stačí se vážit jednou týdně, vždy ve stejný den a ve stejnou dobu. Někteří odborníci se domnívají, že je nejlepší vážit se ve středu. Proč? Naše zvyky a styl stravování se často řídí rytmem týdne. Například o víkendech si dopřáváme více jídla než ve všední dny. Středa má být dnem, kdy rutina převezme kontrolu a naše návyky jsou nejvíce normalizované, což nám umožňuje získat nejspolehlivější výsledky.

Zdroj: https://www.consumerreports.org/health/bathroom-scales/the-best-time-to-weigh-yourself-a9696668449/