Kouření zabije ročně miliony lidí. Přestat ze dne na den je ovšem téměř nemožné

Mnoho lidí je závislých na nikotinu a budou mít problém ukončit kouření ze dne na den. Přestat kouřit není tak jednoduché, jak se může na první pohled zdát. Čím dříve se ale s tímto zlozvykem rozloučíte, tím lépe. Ušetříte především své zdraví a peněženku, protože cigarety každým rokem zdražují, a za ušetřené peníze byste mohli odjet na luxusní dovolenou.

Za pouhý rok zemře po celém světě až 5 milionů lidí na nemoci způsobené kouřením

Celosvětové statistiky jsou neúprosné – několik milionů lidí ročně umírá na nemoci, které způsobuje kouření. Není to jen rakovina nebo kardiovaskulární potíže. Počtu kuřáků i přesto, že kolem sebe vidí umírat lidí, neubývá. Podle WHO kouří více jak miliarda lidí po celém světě. Odborníci odhadují, že přibližně 70 % z nich chce s kouřením přestat. Není to ale jednoduché.

Mnoho z lidí si řekne, že přestane kouřit od určitého dne. Nikdy se to ale nestane. Vždy mají výmluvu na to, aby si zakouřili a posunuli svůj konec s tabákem o další den. I když je nejlepší přestat kouřit hned, odborníci se nemohou shodnout na názoru, jestli je to pro lidské tělo zdravé. Přeci jen je navyklé dostávat určitou dávku nikotinu, která mu najednou bude odebrána. Proto je možné přestávat postupně, až cigaretu nebudete vůbec potřebovat ani na ni mít chuť.

Nedostatek nikotinu se může projevit různě

Pokud svému tělu nedáte nikotin, který vyžaduje, je možné, že se objeví následující komplikace – bolesti hlavy, úzkost, únava a nedostatek spánku. V prvním bodě, pokud se rozhodnete se kouřením přestat, je nutné si uvědomit, v jakých situacích kouříte nejvíce. Ty je pak potřeba co nejméně eliminovat. Pro vás to bude znamenat krok dopředu, protože nebudete mít tak velkou potřebu si jít zakouřit.

Mnoho lidí kouří například ráno, společně s kávou to považují za svou snídani. Jiní lidé si jdou zakouřit, když jsou nervózní a čeká je náročný test nebo pohovor. Mnoho lidí kouří jen v případě, kdy si zajdou do baru na skleničku, protože jim cigareta k drinku velmi chutná. Pokud se ale rozhodnete přestat kouřit, je nutné omezit všechny tyto potřeby na minimum.

Zdroj: https://www.who.int/news-room/fact-sheets/detail/tobacco, https://www.nhs.uk/live-well/quit-smoking/10-self-help-tips-to-stop-smoking/, https://www.helpguide.org/articles/addictions/how-to-quit-smoking.htm