Jak se rychle a účinně zbavit nadýmání po těžkém jídle

Nadýmání je velmi nepříjemné ze zdravotního i společenského hlediska. Čas od času potrápí každého, pokud se ale objevuje nezvykle často nebo v nezvykle silné míře, zapátrejte po příčině a snažte se jí odstranit. Nadýmání neboli zvýšená plynatost se projevuje vzedmutím břicha v důsledku rozpínání trávicí trubice nadměrným obsahem plynu. Jak se nadýmání zbavit?

Masírujte břicho

Udělejte si masáž. Když po jídle cítíte, že se ve vašich střevech začíná hromadit plyn, jemně masírujte oblast pupíku krouživými pohyby rukou ve směru hodinových ručiček. Současně se snažte měnit tlak – chvíli masírujte jen zlehka, chvíli tlak zvyšte. Na břicho ale příliš netlačte, jinak by se mohlo nadýmání ještě zhoršit.

Pocit těžkosti po jídle má na většinu lidí uspávací efekt. Pokud byste si v takovou chvíli nejraději lehli a na chvíli si zdřímli, zkuste této touze odolat a místo toho jděte na procházku. Při spánku totiž střeva utlumí svou činnost a nestrávené jídlo v nich obsažené začne kvasit. Pohyb místo toho zrychluje metabolismus, zlepšuje průchodnost střev a mírní plynatost a nadýmání. Stačí půl hodina chůze svižnějším tempem.

Uvařte si čaj z kmínu

Na zmírnění plynatosti se osvědčil obyčejný kmín. Má totiž diastolický účinek a zabraňuje tvorbě plynu ve střevech. Můžete ho používat preventivně a v malém množství ho přidávat do těžko stravitelných pokrmů. Pomůže vám ale i po jídle, a to ve formě čaje. Lžičku mletého kmínu zalijte sklenicí vroucí vody, spařte a po čtvrt hodině sceďte. Tento nápoj pijte třikrát denně.

Pokud chuť kmínového čaje nedokážete překonat, můžete si uvařit nálev z máty nebo zázvoru, který bude mít podobný účinek. Tyto dvě potraviny jsou ale skvělým pomocníkem proti nadýmání i v syrovém stavu. Po jídle žvýkejte dva až tři lístky čerstvě utržené máty, dokud se vašemu žaludku citelně neuleví. Můžete si ukrojit i malý plátek zázvoru, oloupat ho a použít stejným způsobem.

Zdroj: https://www.medicalnewstoday.com/articles/322200