Ideální dobu spánku jde spočítat. Při dodržení spánkových cyklů se vždy probudíte svěží

Kolik hodin denně spát a v kolik ráno vstávat? Lidé se často ptají odborníků, aby jim na tyto otázky odpověděli, aby se probouzeli svěží a plní energie na další den. Důležité je samozřejmě chodit spát včas a dodržovat správnou spánkovou hygienu, ale jak spočítat potřebný počet hodin, které dostačují pro kvalitní odpočinek? Škodí totiž nejen příliš krátký spánek, ale také nadměrně dlouhý. A záleží sice na věku, ale dospělí by měli spát přibližně 7–9 hodin, kromě toho hrají roli spánkové cykly.

Kolik hodin denně odpočívat

Experti jsou přesvědčení, že spánek hraje zásadní roli pro tělo i psychiku. Nedostatek spánku vede k vysokému krevnímu tlaku, cukrovce, srdečním chorobám a především je faktorem napomáhajícím obezitě. Málokdo tuší, že také věčné polehávání a příliš dlouhé spaní způsobuje potíže, důsledkem je spánková apnoe, potíže se štítnou žlázou i špatná nálada. A kolik hodin tedy denně spát? Závisí to na věku, protože doporučená délka spánku je:

  • novorozenci do 3 měsíců věku: 14–17 hodin,
  • kojenci do jednoho roku: 12–15 hodin,
  • děti do 2 let: 11–14 hodin,
  • děti do 5 let: 10–13 hodin,
  • děti mezi 6 a 13 roky: 9–11 hodin,
  • teenageři do 17 let: 8–10 hodin,
  • mladí dospělí ve věku 18–25 let: 7–9 hodin,
  • dospělí: 7–9 hodin,
  • senioři nad 65 let: 7–8 hodin.
Mohlo by vás zajímat:  Být pánem svého času chce být každý. Práce na dálku přináší nespočet výhod
Zdroj obrázku: Freepik

Kdy do postele a kdy z ní?

Přehled naznačuje, kolik hodin denně má každá věková kategorie spát, ale to ještě neznačí dobu, kdy ulehnout, protože se musí zohlednit ještě spánkový cyklus, který trvá asi 95–115 minut, dokonalý spánek by měl těchto fází obsahovat asi 4 nebo 5, proto stačí sečíst jednotlivé časy a naplánovat ulehnutí. Pro 22. hodinu je ideální čas na probuzení v 5:40 ráno. Tento způsob radí Addison Jarmanová, specialistka na spánek, která své závěry zveřejňuje na svém TikToku. K obdobnému závěru došli též australští vědci, kteří považují za ideální čas probuzení 6. hodinu ranní, přičemž je nutné spát 7–‍9 hodin, stačí proto usínat mezi 21. a 23. hodinou.

Zdroj: https://www.webmd.com/sleep-disorders/sleep-requirements