Spalovací vozy čeká v budoucnu stále více omezení

Že auta se spalovacími motory v Evropské unii během dvou dekád skončí a narazíte na ně jen na srazech veteránů, to už je dnes stejně jisté, jako že zítra ráno vyjde slunce. Ale zdá se, že ekologickým aktivistům a některým politikům tahle definitiva nedaleké budoucnosti nestačí. Majitelé současných i budoucích aut na benzín či naftu se tak mají na co těšit. Jaké regulace přijímají v zahraničí a které se zřejmě dříve či později dostanou i do našich měst?

Mohlo by vás zajímat:  Předejděte mlžení oken v autě jednoduchými kroky

Zákaz vjezdu neekologickým autům

Evropské metropole dnes běžně rozdělují auta do několika emisních tříd. Do té nejhorší většinou spadají zhruba patnáct a více let stará auta, která už dnešním požadavkům na nízkoemisní provoz neodpovídají. A právě ta mají do řady velkých měst zákaz vjezdu. To s sebou přináší i spoustu komplikací, protože podobná auta mají často senioři, kteří je k pohybu po městě potřebují a zároveň nemají prostředky a často ani chuť na pořizování novějších aut. Tím spíše, pokud by se mělo jednat o elektromobil s automatickou převodovkou.

Mohlo by vás zajímat:  "Stojím tu, protože držím místo kamarádce," odpálkovala mě žena, když jsem chtěl zaparkovat na posledním volném místě
Zdroj obrázku: Freepik

Vysoké poplatky

Některé další metropole jdou ještě dál a na auta se spalovacími motory uvalují další poplatky. Ať už plošně, jako třeba Londýn, kde pravidelné dojíždění klasickým autem vyjde i na desítky tisíc korun ročně, nebo selektivně pro ekologicky méně šetrná vozidla. Česká města jdou vesměs opačným směrem, kdy elektromobilům a někdy i hybridním vozům poplatky odpouštějí, třeba ty za parkování. Na českých dálnicích pak elektromobily nemusí platit dálniční známku.

Vyšší zdanění paliva

Zvyšování spotřební daně na benzín a naftu aktuálně na stole není, ceny paliv v souvislosti s napjatou mezinárodní situací totiž rostou i tak, ale v souvislosti s rozvojem elektrické nákladní dopravy se dá očekávat, že majitelé aut se spalovacími motory budou penalizováni také při tankování. Zatímco bezplatných dobíjecích stanic bude přibývat, na čerpacích stanicích se budou platit stále vyšší daně.

Zdroj: https://www.autobodynews.com/the-future-of-internal-combustion-engines.html