Záruku na akumulátor elektromobilu není vždy jednoduché uplatnit

Existuje mnoho faktorů, které nás mohou přesvědčit k nákupu elektrického vozidla, jako jsou nízké provozní náklady a snížené náklady na údržbu. Kromě toho jsou k dispozici také různé dotace a výhodné podmínky, které mohou rozhodování o elektromobilu usnadnit. Automobilové společnosti se stále více snaží prokázat, že baterie v elektromobilech vydrží déle než jen pár let, a proto nabízejí rozsáhlé záruky. Nicméně ti, kteří nejsou schopni pečlivě provést výpočty a zhodnotit dlouhodobé náklady a přínosy, mohou být po několika letech zklamáni.

Záruční podmínky elektromobilů

Záruka na akumulátor je jedním z rozhodujících faktorů při výběru elektrického vozidla. Pokud však přehlédneme detaily záručních podmínek, můžeme se brzy ocitnout v nežádoucí situaci. Při posuzování záruky na baterii je klíčové zaměřit se na dvě hlavní informace. První je délka časového období, na které výrobce poskytuje záruku. Obvykle se jedná o podstatně delší dobu než standardní dva zákonné roky. Druhým důležitým údajem je informace o maximální akceptovatelné kapacitě baterie v průběhu záruční doby. Tento faktor může být klíčovým kamenem úrazu.

Mohlo by vás zajímat:  Fanoušci automobilů nevítají nové trendy s nadšením. Moderní vozy postrádají osobitost
Zdroj obrázku: Freepik

Význam informace o kapacitě baterie

Proč je tak důležité znát tuto informaci? Z ní totiž můžeme snadno vypočítat, o kolik se sníží dojezd vozidla v průběhu daného období, přičemž se stále považuje za „v pořádku“. Často se setkáváme s omezením, že kapacita nesmí klesnout o více než 30 procent. Na první pohled by se to mohlo zdát dostatečné, ale pokud by se kapacita baterie snížila o 29 procent, vozidlo by stále spadalo do rámce záruky. To znamená, že automobil, který byl při nákupu schopen ujet papírově 500 kilometrů, by nyní dosáhl pouze necelých 350 kilometrů. Přestože by tato situace mohla být frustrující, nedostatek kapacity by se nepovažoval za důvod k uplatnění záruky.

Mohlo by vás zajímat:  Nefunkční radiátor nás stojí teplo i finance navíc. Opraví ho přitom i amatér

Reálný dojezd a ztráta kapacity

Ve skutečnosti bude dojezd vozidla po ztrátě kapacity baterie ještě horší než na papíře. Stejně jako u spalovacích motorů je dosažení papírového dojezdu u elektromobilů nereálné. Po degradaci baterie bude skutečný dojezd ještě nižší než uvedená hodnota. Ačkoli automobilka bude tvrdit, že záruční podmínky byly splněny a kapacita nepřekročila stanovenou mez, majitel vozu bude mít zcela jiný názor na stav svého vozidla.

Zdroj: https://www.greencars.com/greencars-101/ev-battery-warranties-and-exclusions