Žádné seriály ani brouzdání internetem. Opravdový odpočinek čeká mimo virtuální svět

Vracíte se z práce vystresovaní, unavení a hledáte odpočinek? Toužíte se jenom svalit na gauč a nic nedělat a na nic nemyslet? Domníváte se, že vám pomůže lehnout si k televizi nebo jít brzo spát, ale ve skutečnosti se ráno jen cítíte unavenější než předtím? Ukazuje se, že činnosti běžně považované za nejúčinnější formy odpočinku nejsou příliš relaxační. Jak tedy skutečně efektivně odpočívat?

Na internetu si neodpočinete

Výzkum provedený na Durhamské univerzitě a popsaný Claudií Hammondovou ukázal, že brouzdání na internetu a sociálních sítích není relax. Faktem totiž je, že při používání internetu se náš mozek silně soustředí a pracuje velmi intenzivně. To není zrovna stav, při kterém dokážeme efektivně odpočívat.

Jsou seriály lepším řešením?

Někteří z respondentů, kteří se zúčastnili výzkumu, označili televizi a sledování seriálů za nejlepší relaxační prostředek. Názory výzkumníků na tuto problematiku se však různí. Někteří přiznávají, že to může mít pozitivní vliv, ale upozorňují na to, že trávení času u televize člověka otupuje. Při sledování zpráv, detektivek nebo hororů navíc roste hladina kortizolu v krvi, což naše tělo přivádí nevědomky do stresového stavu.

Zdroj obrázku: Freepik

Jak tedy efektivně odpočívat?

Podle odborníků to může být třeba dlouhá procházka, která snižuje účinky stresu až o 42 procent. Tato forma činnosti může skutečně pomoci s efektivní relaxací a pomůže vám cítit se skutečně lépe a odpočatě. Proč pomáhá chůze snižovat stres? Určitě i proto, že se obvykle procházíme v přírodě a blízkost tohoto prostředí nám pomáhá cítit se lépe.

Odpočívejte správně

Namísto zaměstnávání mozku dalšími vjemy z internetu a televize může být daleko prospěšnější se z těchto vlivů vymanit a odebrat se do ticha a klidu. Pomoci může třeba i návštěva sauny nebo masáž, kde se nemluví a jediný zvuk může být relaxační hudba. Pak může hlava skutečně vypnout a vy se budete cítit jako znovuzrození.

Zdroj: https://www.uofmhealth.org/health-library/uz2209, https://www.dur.ac.uk/counselling.service/calmtothecore/