Vitamín D: Kolik ho potřebujeme v podzimních a zimních měsících?

Všichni se shodneme na tom, že vitamín D je pro naše tělo naprostou nezbytností, bez které nedokáže pracovat. Faktem ale zůstává, že jeho největší část získáváme ze slunečního svitu, kterého si během podzimu a zimy příliš často neužíváme. Nejen, že tolik nesvítí slunce, ale také nechodíme tak často ven. Z tohoto důvodu se vyplatí tento vitamín během chladných měsíců doplňovat. Kdy bychom měli brát doplňky stravy a kolik ho naše tělo ve skutečnosti potřebuje?

3 zdroje vitamínu D

Naše tělo dokáže čerpat vitamín D celkem ze tří zdrojů – syntézou kůže v důsledku vystavení slunečnímu záření, potravinami a přípravky, ve kterých je přítomen. Nejdůležitějším a největším zdrojem je ovšem slunce. Odborníci říkají, že za slunečného dne stačí, abychom šli ven na 10-15 minut bez opalovacího krému a získáme denní dávku, kterou naše tělo potřebuje. Bohužel u nás nesvítí slunce po celý rok dostatečně na to, abychom z něj mohli vitamín D čerpat po celý rok.

V potravinách se vitamín D také nachází, ale pokrývá maximálně 20 procent doporučené denní dávky. Najít ho můžeme např. v tučných rybách nebo vaječných žloutcích. Jeho nedostatek proto nelze zcela doplnit pomocí stravy. Na řadu proto přicházejí doplňky stravy, které jsou žádoucí během celého roku, ale odborníci je doporučují zejména během podzimního a zimního období.

Kolik vitamínu D potřebujeme?

Většina odborníků doporučuje suplementaci tohoto vitamínu od září až do dubna, kdy nejsme tolik vystaveni slunečnímu svitu. Kolik ho ale potřebujeme? Děti od narození do 1 roku života potřebují 400-600 IU za den, od 1 roku do 10 let množství 600-1000 IU za den a od 11 do 18 let množství 800-2000 IU za den. Stejnou denní dávku by si měli denně dopřát také dospělí od 19 do 75 let, tedy 800-2000 IU za den. Senioři nad 75 let potřebují ještě větší dávky vitamínu D, a to 2000-4000 IU za den. V případě suplementace byste se vždy měli poradit se svým lékařem, ale jedna tabletka denně přípravku, který zakoupíte v každé lékárně, vám rozhodně neublíží.

Zdroj: https://www.nhs.uk/conditions/vitamins-and-minerals/vitamin-d/