Triky prodejců neznají mezí. Marketing dobře ví, na jakou strunu zahrát

Regály obchodů nás lákají barvami a různými typy propagačních akcí. Slevy, 50 procent, mimosezónní výprodeje, dva kusy za cenu jednoho, 200 ml zdarma… Repertoár fíglů, které prodejci a výrobci vymýšlí, je velmi bohatý. Ne všechny marketingové metody jsou však tak zřejmé, že můžeme snadno po několika výpočtech ověřit, jestli se nákup vyplatí. Nákupní triky mají často ovlivňovat naše smysly a naladit nás tak, abychom byli ochotnější utrácet peníze. Stojí za to si být vědomi těchto triků, abychom nebyli oklamáni.

Triky prodejců

Triky prodejců, které nás mají přimět k nákupu, nejsou jen reklamní nápisy. Obchodníci se také snaží ovlivnit naše podvědomí pomocí neuromarketingu. V obchodech se používají speciálně vytvořené parfémy a hudební CD, které nás nutí utrácet více a často méně rozumně. Nejen umístění produktu na úroveň očí zvyšuje šance, že si ho koupíme. S pomocí osvětlení nás prodejci mohou přimět, abychom chodili po obchodě, jak chtějí oni. Příležitost vyzkoušet a ochutnat produkty jsou další procedury, které nás podle výzkumu nutí kupovat více a ne vždy v souladu s našimi zájmy.

Mohlo by vás zajímat:  Chcete ušetřit peníze? Vyzkoušejte triky, jak na to
Zdroj obrázku: Freepik

Neuromarketing – o co se jedná?

Neuromarketing je obor, který využívá poznatky z oblasti neurobiologie za účelem optimalizace prodeje. Jinými slovy, značky a maloobchodníci mají tendenci stimulovat náš nervový systém (často ovlivňující podvědomí), takže jsme méně obezřetní a naopak ochotnější nakupovat. Jak takové aktivity vypadají v praxi?

Hudba uklidňuje a zvyšuje prodej

Na vliv prostředí obchodu na rozhodnutí zákazníků upozornila již v roce 1986 americká výzkumnice Julie Bakerová. Od té doby bylo provedeno mnoho výzkumů v oblasti audiomarketingu, tj. vlivu hudby na rozhodování o nákupu. Ukazuje se, že typ, hlasitost a tempo zvuků ovlivňují způsob, jakým nakupujeme. To je důvod, proč je hudba v obchodech s oblečením pro mládež hlasitější a rychlejší. Díky rychlému tempu je nakupování méně promyšlené, tedy nakupujeme více a rychleji.

Pomalá hudba

Na druhou stranu obchody nabízející produkty pro starší zákazníky, často dražší, pouští na pozadí relaxační, pomalou hudbu. Výzkum ukázal, že tento typ zvuku povzbuzuje zákazníky, aby se pohybovali po obchodě pomaleji. Hudba, která vás dostane do dobré nálady, přispívá k dlouhodobému pobytu v obchodě, a tím usnadňuje rozhodování o koupi v případě dražších produktů.

Zdroj: https://www.waldenu.edu/programs/business/resource/how-neuromarketing-is-being-used-in-business-management