Mladí lidé a senioři: obě skupiny mohou být za volantem nebezpečné

Jakmile se ve zprávách objeví nějaká ošklivá nehoda s větším počtem obětí, čtenáři mají jasno. Buďto je na vině mladý frajírek, kterému sotva oschla barva na řidičáku, nebo bezmála osmdesátník, který by řidičák pro změnu už dávno neměl mít. Často se v diskusi oba tyhle názory střetnou a jejich zastánci trvají na svém, byť se třeba později ukáže, že na vině je technická závada na autě řízeném třicetiletým profesionálním řidičem ve skvělé fyzické kondici. Ale jak je to doopravdy? Jsou nebezpečnější začínající řidiči, nebo lidé v důchodovém věku s několika dekádami zkušeností?

Mohlo by vás zajímat:  Pravidelná údržba auta přispívá k jeho nižší spotřebě

Mládí vpřed

V prvé řadě je třeba říct, že mladých lidí za volantem přibývá a že se chovají podstatně zodpovědněji než předchozí generace začátečníků. Dnešní dvacetiletí Češi holdují alkoholu a různým diskotékám méně než jejich předchůdci, a tak klesá počet těch, kteří jsou za volantem přistiženi pod vlivem alkoholu nebo jiných látek. Mladí řidiči pak v současné době způsobují více nehod než třeba třicátníci, bývají ale méně závažné.

Zdroj obrázku: Freepik

Stáří nemá zelenou

Naopak chování šedesátníků či sedmdesátníků za volantem se příliš nemění, jen se prodlužuje věk, kdy jsou ještě lidé schopni zvládnout řízení. Starším řidičům však většinou nevyhovují technologie, které přebírají kontrolu nad novými auty, a obecně preferují starší modely, na které jsou zvyklí. Jak tato auta stárnou, jejich provoz je stále nebezpečnější a navíc přitahují pozornost policejních hlídek při namátkových kontrolách.

Mohlo by vás zajímat:  „V Německu jsem dostal pokutu za navigaci, policie byla nekompromisní,“ zlobil se řidič Martin

Zákon preferuje mladé

Ve skutečnosti jsou nebezpečnější spíše mladí lidé, zákon je však preferuje. Zatímco osmnáctiletý člověk může po spíše symbolickém výcviku v autoškole okamžitě sednout za volant a jezdit si, jak chce, jeho prarodiče musí na pravidelné lékařské kontroly, na nichž doktor posuzuje, zda je dotyčný ještě schopen řídit. První taková kontrola čeká na řidiče v 65 letech, druhá v 68 a pak už každé další dva roky.

Zdroj: https://www.adams-legal.com/2022/04/04/who-has-more-car-accidents-young-drivers-or-old/