Jak se smířit s prací na směny? Poradíme, jak se nezbláznit

Jestli pracujete jako servírka, noční hlídač nebo zdravotní sestra, práce na směny je obtížná nejen pro naše tělo, ale také po psychické stránce se jedná o náročnou činnost. Sice se povinnost v domácnosti neliší od ostatních, ale díky tomu, že pracujete pokaždé jinak, může být vaše tělo v nerovnováze.

Být v noci aktivní a přes den spát, není jednoduché

Řešení, které by odpovídalo všem našim potřebám, bohužel neexistuje. Práci na směny si ale můžete ulehčit několika způsoby, které vám ukážeme. Jako první z nich byste se měli zaměřit na kvalitní spánek. Během dne je velmi těžké spát, protože ostatní lidé pracují a přes den fungují doma. Proto si zakupte kvalitní matraci a také si vždy zatáhněte žaluzie u oken, abyste si co nejvíce přiblížili tmu.

Také je důležité si připravovat zdravé svačiny a obědy. Pokud si před odchodem do práce dáte kvalitní oběd, pomůže vám to noční směnu vydržet a budete mít dost energie, která vám pomůže vydržet až do rána. Před prací si nedávejte slazené nápoje, sladké koláče ani sacharidy, jako je rýže nebo bílý chléb. Dejte si raději zeleninu a ovoce nebo hrst ořechů.

Káva není vhodným řešením, abyste neusnuli

Jestli se bojíte spánku, který by mohl přijít během vaší směny, rozhodně si nedělejte několik káv za sebou. Místo toho, abyste měli pořád otevřené oči, vám příliš mnoho kofeinu může naopak ublížit a vy se budete cítit podráždění a neklidní. Pro mnohé jsou noční směny velmi dlouhé, protože během nic není co dělat. V takovém případě si najděte práce, která vám bude trvat několik hodin, abyste pořád nekoukali na hodiny, kdy už přijde konec. Pokud máte tu možnost, do práce si vezměte knihu nebo křížovky.

Většinu lidí přepadne únava těsně předtím, než mají v práci skončit. Proto si každé dvě hodiny dejte malé cvičení, které vás rozproudí a znovu nastartuje nejen tělo, ale také mysl. Směny by se měli alespoň střídat, abyste se mohli vídat s rodinou. Ten, kdo pracuje pouze v noci, pak spí přes den, kdy jsou ostatní vzhůru. Je tak nutné vysvětlit například dětem, proč potřebujete několik hodin klidu.