Čeští řidiči nejezdí úsporně, vliv má i stáří automobilů v tuzemsku
Při pohledu na dopravní špičky ve městech nebo permanentně ucpanou dálnici D1 se může zdát, že Češi jezdí hodně. Opak je ale pravdou, tenhle neuspokojivý stav je spíš vizitkou špatně udržované dálniční sítě a měst, která nejsou připravená na tak hustý provoz. Ze statistik vyplývá, že průměrný český řidič, respektive průměrné auto urazí jen 15 tisíc kilometrů ročně. Nemalou část z toho urazí česká auta při cestě na letní či zimní dovolenou, a tak můžeme říci, že běžné auto ujede jen lehce přes tisíc kilometrů měsíčně.
Do práce a zpátky
Do téhle statistiky jsou započítána i služební osobní auta včetně těch, která používají různí kurýři a spediční firmy. Tyhle vozy pochopitelně statistiku ovlivňují, i když jich zdaleka není tolik co klasických soukromých osobáků. I tak ale můžeme říci, že průměrné české auto slouží k dojíždění do práce, sem tam nějakému většímu nákupu a možná k cestám na chalupu. A tak by se mohlo zdát, že po známé trase budeme jezdit úsporně.
Nadprůměrná spotřeba
Opak je ale pravdou, spotřeba tuzemských aut je v mezinárodním srovnání nadprůměrná. Roli hraje hned několik faktorů, vyšším stářím tuzemského vozového parku počínaje a poddimenzovanou dálniční sítí a špatným stavem vozovek konče. Ale svůj díl viny nesou také řidiči samotní, zdá se totiž, že jezdit úsporně se nám příliš nedaří. Vyšší spotřeba se propisuje i do nadprůměrných emisí.
Nevyužívaná odstavná parkoviště
V Praze i krajských městech se přitom řidičům často vyplatí nechat vůz na odstavném parkovišti na okraji a pokračovat rychlejší hromadnou dopravou. Přesto nám tenhle způsob dopravy po městě není příliš vlastní. Nicméně právě popojíždění po městech a zbytečné stání v kolonách v dopravních špičkách se propisuje do statistik, ať už té srovnávající spotřebu, nebo té, která sleduje množství emisí a kvalitu života ve velkých městech.
Zdroj: https://www.monitor.co.ug/uganda/business/auto/13-factors-that-increase-fuel-consumption-1613210