Automatická převodovka nabízí několik jízdních režimů, které šetří palivo i dodají výkon

Trend je jasný, o auta s manuální převodovkou bude do několika let nouze. Automatické převodovky se už běžně instalují i do sportovních vozů prestižních značek, u nichž by to ještě před deseti lety bylo úplně nemyslitelné. Výrobci tvrdí, že automat je úspornější než manuální řazení, a pokud je dobře nastavený, je také podstatně šetrnější k jednotlivým komponentám vozu. To je samozřejmě pravda, byť automatická převodovka kazí požitek z jízdy, která pak připomíná spíše videohru než řízení skutečného auta. Ale i automatické převodovky mají různé režimy jízdy, které vám dnes představíme.

Mohlo by vás zajímat:  Praktické rady pro rychlé a bezpečné odstranění námrazy z vozidla

Normální režim

Na rozdíl od zbývajících dvou režimů tenhle najdeme na každé automatické převodovce. Levnější modely aut pak nabízí buďto jen normální režim, nebo normální a ekologický režim. Ten se skvěle hodí pro běžné jízdy po silnicích mimo město – v českých podmínkách ho tak budete využívat asi nejčastěji. Auto přiměřeně akceleruje, ale otáčky motoru se pohybují v doporučených limitech, aby příliš nerostla spotřeba.

Zdroj obrázku: Freepik

Ekologický režim

Ekologický režim je koncipován tak, aby v porovnání se standardní variantou ušetřil zhruba 10–15 % paliva, byť se pochopitelně objevují rozdíly v přístupu jednotlivých výrobců. Ekologický režim má pomalejší akceleraci i o něco nižší otáčky, a tak se hodí spíše do městského provozu. Tedy pokud vám nevadí, že auto nebude mít na semaforech nebo v křižovatce odpich. Řada lidí zapíná ekologický režim i na dálnicích, byť si tím omezují maximální rychlost na 120–130 km/h. Omezení se liší podle výrobců a modelů aut.

Mohlo by vás zajímat:  Posypová sůl a sněhová břečka jsou pro karoserii pohroma. Přesto je někdy lepší auto nemýt

Sportovní režim

Sportovní režim mají jen některá auta. Má nejvyšší spotřebu, ale také nejrychlejší akceleraci a nejvyšší otáčky. Hodí se při rychlé jízdě na dálnici, někteří řidiči jej však využívají, i když se potřebují ve městském provozu rychle rozjíždět. Zkušení řidiči jej pak zapínají i na okreskách, když si chtějí jízdu hlavně užít.

Zdroj: https://www.motorama.com.au/blog/motoring-tips/different-driving-modes/