Automatická převodovka nabízí několik jízdních režimů, které šetří palivo i dodají výkon

Trend je jasný, o auta s manuální převodovkou bude do několika let nouze. Automatické převodovky se už běžně instalují i do sportovních vozů prestižních značek, u nichž by to ještě před deseti lety bylo úplně nemyslitelné. Výrobci tvrdí, že automat je úspornější než manuální řazení, a pokud je dobře nastavený, je také podstatně šetrnější k jednotlivým komponentám vozu. To je samozřejmě pravda, byť automatická převodovka kazí požitek z jízdy, která pak připomíná spíše videohru než řízení skutečného auta. Ale i automatické převodovky mají různé režimy jízdy, které vám dnes představíme.

Mohlo by vás zajímat:  Akumulátor v autě vyžaduje během zimy neustálou pozornost

Normální režim

Na rozdíl od zbývajících dvou režimů tenhle najdeme na každé automatické převodovce. Levnější modely aut pak nabízí buďto jen normální režim, nebo normální a ekologický režim. Ten se skvěle hodí pro běžné jízdy po silnicích mimo město – v českých podmínkách ho tak budete využívat asi nejčastěji. Auto přiměřeně akceleruje, ale otáčky motoru se pohybují v doporučených limitech, aby příliš nerostla spotřeba.

Zdroj obrázku: Freepik

Ekologický režim

Ekologický režim je koncipován tak, aby v porovnání se standardní variantou ušetřil zhruba 10–15 % paliva, byť se pochopitelně objevují rozdíly v přístupu jednotlivých výrobců. Ekologický režim má pomalejší akceleraci i o něco nižší otáčky, a tak se hodí spíše do městského provozu. Tedy pokud vám nevadí, že auto nebude mít na semaforech nebo v křižovatce odpich. Řada lidí zapíná ekologický režim i na dálnicích, byť si tím omezují maximální rychlost na 120–130 km/h. Omezení se liší podle výrobců a modelů aut.

Mohlo by vás zajímat:  Průvodce výběrem zimních pneumatik: roli hraje značení, hloubka dezénu i vzorek

Sportovní režim

Sportovní režim mají jen některá auta. Má nejvyšší spotřebu, ale také nejrychlejší akceleraci a nejvyšší otáčky. Hodí se při rychlé jízdě na dálnici, někteří řidiči jej však využívají, i když se potřebují ve městském provozu rychle rozjíždět. Zkušení řidiči jej pak zapínají i na okreskách, když si chtějí jízdu hlavně užít.

Zdroj: https://www.motorama.com.au/blog/motoring-tips/different-driving-modes/