Akné není problém jen mladistvých. Nejúčinnějším lékem je rapidní změna jídelníčku

Akné a kožní vyrážky bývají nejčastějším problémem u dospívajících, ale dermatologické potíže mohou souviset také s jídelníčkem, především nezdravým a plným jednoduchých cukrů, sacharidů nebo trans tuků. Může dieta zlepšit stav pleti a jakým potravinám je vhodné se vyhýbat?

Komplexní léčba akné

Akné je trápení mladistvých, ale také jedno z nejčastějších kožních onemocnění, které se týká 80 procent náctiletých, u dospělých jím pak trpí asi pětina populace. Léčba by se neměla podceňovat, protože může dojít k trvalým následkům včetně zjizvení pokožky. Kromě adekvátní dermatologické léčby, která zahrnuje správnou péči o pleť, je nedílnou součástí i dohled nad každodenní stravou. Jak se stravovat při potížích s kožními vyrážkami a akné, jaké výrobky zcela vyřadit?

Dieta při akné a kožních potížích

Jsou potraviny, po jejichž konzumaci dojde okamžitě ke kožní reakci, která je odlišná u každého jednotlivce. Platí však, že rozvoj akné a pupínků souvisí s potravinami s vysokým glykemickým indexem, se sacharidy a s tuky. Naopak je vhodné zaměřit svůj jídelníček na výrobky s nízkým a vysokým glykemickým indexem, což jsou celozrnné výrobky a pečivo, hnědá rýže, ryby, sýřené sýry, zelenina vyjma brambor, dýně a vařené mrkve. Kromě toho se doporučuje zajistit vyšší příjem zinku, který zklidňuje záněty a harmonizuje mazové žlázy.

Mohlo by vás zajímat:  Po padesátce je čas na změnu. Některé potraviny z jídelníčku raději rovnou vymažte
Zdroj obrázku: Freepik

Při akné jsou vhodné potraviny obsahující:

  • zinek (játra, ryby);
  • vlákninu (ovesné vločky, celozrnné výrobky, jablka);
  • vitamíny řady B (vejce, ořechy a různé druhy semínek);
  • omega-3 mastné kyseliny (ryby);
  • betakaroten (mrkev, paprika, petržel, špenát);
  • vitamín A (mrkev, špenát, paprika, třešně, pomeranče);
  • vitamín C (brokolice, červená paprika a jahody);
  • vitamín E (ořechy, avokádo).

Nevhodné při akné jsou potraviny obsahující:

  • transmastné kyseliny;
  • pikantní koření;
  • jednoduché cukry, sacharidy;
  • přílišné množství soli, zvýrazňovačů chuti nebo konzervantů;

Kromě toho se nedoporučují potraviny s vysokým glykemickým indexem, což mohou být i banány, kakao, sladkosti nebo bílé pečivo, vařené brambory nebo mrkev a dýně. Produkci kožního mazu zvyšuje také kasein obsažený v kravském mléce.

Zdroj: https://www.medicalnewstoday.com/articles/322639#foods-to-avoid