V moderních vozech začíná mizet tradiční řadicí páka

Poslední dobou se objevuje mnoho nových automobilů bez řadicí páky. Tento trend se stává stále běžnějším u elektromobilů a vozů s manuální převodovkou. Místo tradiční páky převodovky se objevují různé alternativy, které mají svůj důvod. Automobilky se snaží snížit náklady, dosáhnout inovativního designu a usilují o maximální jednoduchost. Nicméně ne vždy je tento směr všemi vítán.

Funkce a význam klasické řadicí páky v automobilech

Tradiční řadicí páka, či spíše volič převodovky, zastává důležitou roli i v případě vozů s automatickou převodovkou. Pomocí něj si vybíráme, jaký režim jízdy si přejeme – zda jet dopředu (D), couvat (R), nebo stát na místě (P). Je tedy zřejmé, že volič převodovky je i v případě automatu nezbytný. Avšak moderní automobily se odchylují od tradičního tvaru řadicí páky, což může představovat určité potíže pro mnoho lidí. A tyto obavy jsou oprávněné.

Mohlo by vás zajímat:  S elektromobilem jsou spojeny provozní náklady, které je vhodné před koupí vozu zvážit
Zdroj obrázku: Freepik

Je důležité si uvědomit, že volba mezi P, R, N a D není jedinou možností, kterou tradiční řadicí páka nabízí. U řady automobilů je také k dispozici ruční řazení, které často lze aktivovat vychýlením řadicí páky do strany a následným posunem nahoru a dolů pro změnu rychlostí. V jiných vozech může být toto vychýlení použito k aktivaci sportovního režimu.

Tradiční tvar řadicí páky dával smysl i v případě elektromobilů. Některé z nich kromě standardní polohy D nabízely také polohu B. Přepnutím do této polohy se aktivuje režim brzdění, což zvyšuje účinek rekuperace energie. Návratem páky do polohy D se vše vrátí zpět do normálního provozního režimu. Tento systém byl relativně jednoduchý a intuitivní.

Mohlo by vás zajímat:  10 druhů ovoce, které je ideální pro domácí sušení

Výzvy související s moderními voliči převodovky

Moderní voliče převodovky mohou řidiče připravit o některé důležité funkce a omezit jim možnost individuálních změn. Častým příkladem je absence ručního řazení, kdy jsou jedinými možnostmi ovládání převodovky pádla umístěná za volantem. Navíc zapnutí rekuperace může být u moderních voličů obtížnější, protože pohyb malého přepínače nemusí být tak snadný a intuitivní jako u klasické řadicí páky. Tímto způsobem mohou nová řešení přinést určité výzvy a představovat překážku pro pohodlné ovládání vozidla.

Zdroj: https://www.cbsnews.com/news/nhtsa-investigates-dangers-monostable-electronic-gearshift-fiat-chrysler-jeep-grand-cherokee/