Trpíte častými bolestmi zad nebo krční páteře? Naučte se pravidelnému pohybu a účinnému protahování

Bolesti zad, skolióza a zakřivená páteř má podle několika výzkumů, které se touto problematikou zabývaly, kořeny již v raném dětství. Za dob našich maminek a babiček muselo dítě v půl roce samo sedět. Těžká hlava působila velkým tlakem na nevyvinutou páteř a tím vznikaly počátky budoucích problémů se zády a krční páteří, které mnoho z nás v dospělosti nepříjemně pociťuje. K odbourání těchto potíží je dobré věnovat pozornost zdravému životnímu stylu a pravidelnému aktivnímu pohybu.

Záchrana při náhlé bolesti

Pokud vás chytne akutní bolest zad v práci u počítače, je to způsobeno setrváním v nevhodné poloze. První pomocí je pořádné protažení. Nejúčinnější je spojení rukou za zády – pravou ruku zvedněte nad hlavu a pomalu ji spouštějte za hlavu mezi lopatky, levou ruku směřujte mezi lopatky odspodu a obě ruce spojte. Provádějte opakovaně a ruce střídejte. Dojde k protažení nejen zad, ale i ramen a paží.  Těmto problémům jednoduše předcházejte správným držením těla. Pokud zjistíte, že jste z rovného sedu přešli do polohy, ve které máte shrbená záda, okamžitě se narovnejte a snažte se vydržet co nejdéle ve správné poloze.

Kontrolujte se a řiďte se základy pro správné držení těla

Začněte se soustředit na to, v jaké pozici sedíte či stojíte v práci, u jídla, při povídání s přáteli – samozřejmě nelze mít záda stále rovná jako pravítko, ale snažte se eliminovat polohy, ve kterých je páteř nepřirozeně ohnutá. Věnujte se i takovým maličkostem, jako je držení telefonu zásadně v ruce, nikoli mezi ramenem a uchem. Pravidelně sportujte, nejlépe tělo protáhnete při cvičení pilates nebo jógy. Myslete také na své duševní zdraví a pokuste se snížit stresových situací, do kterých se dostáváte. Stresový hormon kortizol oslabuje kosti a napíná svalstvo, což může bolesti zad a krční páteře zvětšovat.