Při gastroezofageálním refluxu se nedoporučuje celozrnný chléb, citrusy ani ořechy

Gastroezofageální reflux je onemocnění, které postihuje asi 13 % obyvatel. Kyselý obsah žaludku se vrací zpátky do jícnu. Tento jev způsobuje velmi nepříjemné příznaky včetně pálení žáhy, bolesti na hrudi, slintání nebo chronického kašle.

Uvolňuje se kyselina

Popsané příznaky zmírní farmakologická léčba, ale neméně důležitá je správná strava. Co raději vynechat? Celozrnný chléb je považovaný za zdravou potravinu, to ovšem neplatí, pokud trpíte uvedenou chorobou. Je totiž těžko stravitelný a kvůli tomu se uvolňuje vyšší množství kyseliny v žaludku. Proto je lepší nahradit celozrnný chléb, hnědou rýži a pohanku bílým chlebem, bílou rýží a těstovinami. Velmi důležitou součástí stravy je zelenina, která obsahuje základní vitamíny, minerály a vlákninu. Některé druhy zeleniny ale způsobují nadýmání a jsou těžko stravitelné, což příznaky refluxu zhoršuje. Mezi tyto druhy zeleniny patří cibule, česnek, pórek, zelí, růžičková kapusta, rajčata, chřest, artyčoky, nakládané okurky, konzervy, nakládaná zelenina a houby. Je lepší jíst zeleninu uvařenou než syrovou.

Mohlo by vás zajímat:  Lepší než citrón: kdoule je vynikajícím doplňkem do čaje, obzvlášť v zimě prokáže svou sílu
Zdroj obrázku: Freepik

Vyhněte se citrusům a džusům

Lidé s gastroezofageálním refluxem by se měli držet dál od citrusů. Ovoce jako pomeranč, limetka, citron, grapefruit nebo mandarinka obsahují velké množství kyselin, které mohou zhoršit příznaky refluxu. Nejde jenom o syrové ovoce, ale také džusy a ovocné koktejly z nich. Dobrým řešením jsou kompoty, které neobsahují těžko stravitelné části ovoce a zachovávají cenné vitamíny a minerály.

Další kontraindikací pro lidi s gastroezofageálním refluxem jsou semena a ořechy, i když obsahují velké množství omega-3 nenasycených mastných kyselin. Je ale lepší tyto kyseliny získat z ryb nebo avokáda. Obecně jsou problémem tuky, proto je lepší nahradit tučné maso libovým a volit mléko s nižším obsahem tuku, nepřidávat do pokrmů olej a neupravovat jídlo smažením.

Zdroj: https://www.mayoclinic.org/diseases-conditions/gerd/symptoms-causes/syc-20361940, https://www.healthline.com/health/gerd/diet-nutrition, https://www.healthcentral.com/slideshow/10-foods-to-avoid-with-acid-reflux, https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC6702398/