Pohon na všechna čtyři kola neznamená automatickou výhodu

Pro někoho může být takzvaná čtyřkolka symbolem výkonného auta snů. Ale ve skutečnosti mají tahle auta také celou řadu nevýhod. Přitom jsou obklopena mnoha polopravdami a mýty, které často vedou řidiče k tomu, aby si svůj sen splnili, a do čtyřkolky investují. Netřeba dodávat, že takoví lidé jsou pak často zklamaní. Pokud vás také čtyřkolky lákají více než jiné vozy, doporučujeme vám si takové auto napřed pronajmout, třeba na týden nebo dva, a zkusit s ním běžně jezdit. Na ty hlavní polopravdy a mýty si pak posvítíme v tomto článku.

Mohlo by vás zajímat:  Skupiny lidí a institucí, které nejčastěji čelí hackerským útokům

Zvládne jakýkoli terén

Ne každá čtyřkolka je masivní terénní vůz s vysokou nápravou. Naopak, drtivá většina aut s pohonem na všechna čtyři kola jsou jen variantami běžných modelů, třeba mladoboleslavská Škoda nabízí v téhle úpravě klasickou Octavii, a kromě ní třeba Suberb, Kodiaq nebo Karoq. Žádné z těchto aut není vysloveně terénní a při jízdě v lese máte stejnou šanci, že si poškodíte podvozek nebo tlumiče jako u jakýchkoli jiných škodovek. Riziko, že v náročném terénu zapadnete, je však skutečně menší než u jiných modelů.

Mohlo by vás zajímat:  Užitečné rady, jak se správně a co nejlépe učit
Zdroj obrázku: Freepik

Jsou opravdu rychlé

Tohle tvrzení je pravdivé jen částečně. Čtyřkolky mívají díky pohonu všech čtyř kol rychlejší odpich, a to zejména na náročnějším terénu nebo třeba v dešti. Ale při jízdě po dálnici nebo při předjíždění tahle jejich výhoda odpadá a o slovo se přihlásí vyšší hmotnost těchto aut. A tak se ve vyšších rychlostech často stává, že auta s pohonem na jednu nápravu jsou rychlejší. Těžší čtyřkolky navíc hůře zvládají prudké zatáčky.

Jsou bezpečnější

Z nějakého nesmyslného důvodu se rozšířila také teze, že čtyřkolky jsou v porovnání s jinými vozy bezpečnější. To platí jen při smyku, v ostatních situacích jde o stejná auta jako srovnatelné modely s běžným pohonem. Ve skutečnosti je tu naopak jedna nevýhoda, která se pojí s vyšší hmotností. Při nárazu do statické překážky jsou čtyřkolky bezpečné méně.

Zdroj: https://www.hotcars.com/25-myths-about-4x4s-that-people-need-to-stop-believing/