Omezení rychlosti na 130 km/h přímo ve vozech by k bezpečnějšímu provozu nepřispělo

Rychlost na silnicích je věčným diskuzním tématem, zejména když se objeví tragické nehody, které jsou způsobeny nadměrnou rychlostí. Otázka, zda je rychlostní limit smysluplný, vzbuzuje živé debaty mezi zastánci a odpůrci omezení rychlosti. Dokonce i některé automobilky, jako je Volvo, se připojují k hlasům volajícím po omezování rychlosti. Například nové vozy této značky jsou vybaveny omezovačem na 180 kilometrů v hodině. Nicméně mnozí tvrdí, že by správným řešením bylo omezit rychlostní limit na 130 kilometrů v hodině. Proč je to nesmysl?

Mohlo by vás zajímat:  Elektronická ruční brzda má oproti mechanické řadu nevýhod

V ostatních zemích je to jinak

Je třeba si uvědomit, že řidiči nejezdí pouze v České republice a rychlostní limity se mohou lišit v různých zemích. Například v Německu existují úseky dálnic bez omezení rychlosti. Kdybychom měli pevné omezení na 130 km/h, brzdilo by to řidiče, kteří by jinak legálně mohli jet rychleji na úsecích bez omezení. Je důležité, aby rychlostní limity byly realistické, bezpečné a přizpůsobené konkrétním silnicím a podmínkám, a to nejen v jedné zemi, ale i v rámci mezinárodního silničního provozu.

Mohlo by vás zajímat:  Prudké zrychlení je při jízdě autem často úspornější než brzdění
Zdroj obrázku: Freepik

Odchylky a nepřesnosti

Každé auto je jiné, a i když tachometr ukazuje 130 km/h, skutečná rychlost vozidla může být nižší kvůli odchylkám a nepřesnostem. Předjíždění při vyšší rychlosti na dálnici vyžaduje často dlouhé manévry a množství kilometrů, které je potřeba ujet k bezpečnému předjetí. V takových situacích je rozumné přechodně zrychlit, předjet a poté se vrátit na ustálenou rychlost.

Mechanismus omezovačů

Omezení rychlosti na 130 km/h je problematické i z toho důvodu, že omezovače v automobilech nemají řídicí mechanismus založený na GPS. To znamená, že i kdybychom měli omezovač nastavený na tuto hodnotu, neřešilo by to situace, kdy je potřeba reagovat na specifické úseky silnice s odlišnými rychlostními limity. Stejně tak silniční piráti mohou i s omezením 130 km/h nadále překračovat povolenou rychlost v obci i mimo ni. Omezovač prostě není schopen přizpůsobit se aktuálnímu místu či situaci.

Zdroj: https://road-safety.transport.ec.europa.eu/eu-road-safety-policy/priorities/safe-road-use/safe-speed/archive/speed-and-accident-risk_en