Nerušit, prosím! Ticho je balzám pro mozek, zlepšuje paměť i hluboké soustředění

V roce 2011 spustila společnost Finnish Tourist Board marketingovou kampaň, která měla za úkol přilákat lidi do Finska, aby poznali krásu této země a hlavně ticho. Pro ilustraci použila sérii fotek z přírody s popisem „Silence, Please“ a mezinárodní konzultant Simon Anholt zvolil slogan „No talking, but action“.

Tenhle nápad se zdá být dobrým tahem v dnešní době, kdy rok od roku je ticho stále žádanější komoditou.

Účinky ticha na mozek

Studie z roku 2013 z časopisu Brain, Structure and Function byla věnována reakcím myší na různé typy hluku a ticha. Výsledek byl šokující. Když byly myši vystaveny tichu, v jejich hipokampu se vyvíjely nové buňky. Hipokampus je oblast v mozku spojená s pamětí, emocemi a učením.

Pokud jsme v tichu, mozek vyhodnocuje informace. Tento výchozí režim se používá i během procesu sebereflexe. Když mozek odpočívá, je schopen integrovat vnitřní a vnější informace do vědomého pracovního prostoru.

Do tohoto stavu se dostane mozek pouze tehdy, pokud je v klidu a tichu. Výchozí režim umožňuje mozku přemýšlet o hlubokých myšlenkách.

Mohlo by vás zajímat:  Jedno jablko denně dokáže s tělem velké změny. Tohle oblíbené ovoce zatočí i s kocovinou
Zdroj obrázku: Freepik

Síla ticha

Hluk má negativní účinek na náš mozek a může zvyšovat stres. Zvukové vlny se dostávají do mozku jako elektrické signály přes ucho.

Hluk může způsobovat stres v těle. Dvě minuty ticha jsou víc než pobyt v přírodě. Ticho doplňuje kognitivní zdroje. Tyto funkce jsou nejvíce ovlivněné hlukem:

  • pozornost při čtení,
  • paměť,
  • řešení problémů.

Závěrem

Nevíte, kam letět nebo jet? Finsko je tou správnou volbou. Tato země je právě zemí ticha. Jestli nemůžete do Finska, pak stačí se projít oblíbeným místem, kde je ticho. Mozek miluje tato místa a ještě z toho budete profitovat.

Zdroj: https://www.healthline.com/health/mind-body/physical-and-mental-health-benefits-of-silence