Glykemický index prozradí o potravinách důležitou informaci. Pomůže cukrovkářům i lidem, kteří hubnou

Glykemický index (GI) vyjadřuje vliv jednotlivých potravin na hladinu glukózy v krvi. Čím rychleji dokáže jídlo zvýšit hladinu glukózy v krvi, tím má potravina vyšší GI. Sledování glykemického indexu má nejvyšší význam pro lidi s cukrovkou a ty, kteří se snaží shodit přebytečná kila.

Co je glykemický index

Zjednodušeně glykemický index vyjadřuje, jak rychle se cukry v jídle přemění na glukózu, která se pak vstřebá do krevního oběhu. Jedná se o relativní veličinu, jelikož čistá glukóza má hodnotu 100, ale nejedná se o nejvyšší číslo v tabulce s glykemickým indexem. Hodnotu GI převyšující 100 má například pivo nebo smažené hranolky.

To, jaký má potravina glykemický index, ovlivňuje mnoho faktorů, mezi nimi množství vlákniny, obsah tuků, kyselin, sacharózy, či jak je potravina zpracována.

Zdroj obrázku: Freepik

Nízkoglykemická dieta

Obecně se za nízkoglykemické produkty označují ty, které mají GI nižší než 50, jedná se tedy spíše o potraviny s vysokým obsahem komplexních sacharidů, tedy těch, které se v trávícím traktu rozkládají na jednodušší cukry nejdéle. Jedná se převážně o ovoce, zeleninu, cereální a celozrnné produkty. Díky konzumaci těchto jídel nemáte brzy znovu hlad. Existují přesné tabulky, kde najdete hodnoty glykemických indexů, které pomáhají při regulaci glukózy v krvi.

Kdo by si měl glykemický index hlídat?

Hlídání glykemického indexu potravin je převážně určeno pro lidi, kteří bojují s rezistencí na inzulin nebo cukrovkou II. typu a chrání se před náhlým zvýšením glykémie po jídle. Glykemický index mohou sledovat i lidé s nadváhou, kteří by chtěli zatočit s nadbytečnými kily, jelikož potraviny se středním a nízkým glykemickým indexem pomáhají s hubnutím. Glykemický index vás ale nespasí a při snižování hmotnosti je nutné se aktivně hýbat.

Zdroj: https://www.healthline.com/nutrition/glycemic-index