Fluor je pro zdraví zubů klíčový. Jeho nadbytek však způsobí problémy, které odnesou hlavně děti

V posledních letech se mluví hodně o škodlivosti fluoru v zubních pastách. Mnoho lidí přitom zapomíná, že se nenachází pouze v přípravcích pro ústní hygienu. Jak může fluor ovlivnit zdraví zubů u dětí? Podívejme se, co byste o tomto strašáku měli vědět, než se ho rozhodnete zcela vyloučit ze své koupelny.

Fluorid posiluje zubní sklovinu

Zuby jsou tvořeny hydroxylapatitem. To je skupina fosforečnanů vápenatých. Při kontaktu s fluorem vzniká fluoroapatit, který zuby chrání před kyselinami. Díky tomu jsou zuby zpevněné a chráněné proti mechanickému poškození a bakteriím. Bohužel u malých dětí může hodně fluoru způsobit opačný účinek. Naruší buňky skloviny a poškodí zdraví zubů.

Nadměrné množství fluoru rozhodně zubům škodí. Negativně ovlivní metabolismus kostí, sacharidů, lipidů i bílkovin. Snižuje glukózovou toleranci a vede k poruchám ledvin. Fluor může také narušit vstřebávání hořčíku a jódu. U dětí může dojít k otravě fluorem v případě, že budete nanášet příliš velké množství na kartáček při čištění zubů.

Zdroj obrázku: Freepik

Fluoridace u zubaře

Pravidelné prohlídky u zubaře by měly být samozřejmostí u dětí i dospělých. Lékař vám řekne, jestli byste si měli na fluor dávat pozor, podle stavu zubů. Může provést také fluoridaci přímo v ordinaci. V tomto případě je bezpečná, protože se látka aplikuje pouze na zuby. Tím se minimalizuje riziko pronikání do těla.

Mohlo by vás zajímat:  Pampeliškový med je zázrak, který z obyčejné květiny vykouzlí bezkonkurenční lék nejen na nachlazení

Existuje onemocnění z přebytku fluoru?

Fluoróza je nemoc z nadbytku fluoru v těle. Toto onemocnění může postihnout hlavně děti, které jsou na množství fluoru citlivější. Hlavním příznakem jsou křídové skvrny na zubech. Zuby budou křehké a lámavé. Mezi příznaky patří slinění, zvracení, průjem, svalový třes, bolest na hrudi nebo horečky. V takovém případě se musí spravit kazy a přejít na dietu s nízkým obsahem fosforu a vysokými hodnotami vápníku (mléko, jogurty, mandle, petržel, sardinky).

Zdroj: https://www.nyu.edu/about/news-publications/news/2020/february/fluorosis.html