Starší elektromobily mají hlavní problém v baterii. Nabíjení je delší a životnost kratší

Ať už se nám to líbí, nebo ne, autům se spalovacím motorem odzvonilo. V nadcházejících letech je budou postupně nahrazovat elektromobily, případně auta s jiným typem alternativního pohonu, až dojdeme do stadia, kdy se auta s benzinovými a naftovými motory přestanou úplně vyrábět. Krátce poté začnou ze silnic i dálnic mizet také benzinové pumpy, byť se některé z nich změní v dobíjecí stanice. A do zhruba deseti let po zákazu jejich výroby zmizí i drtivá většina aut se spalovacími motory. Výhody elektromobilů jsou celkem jasné. Co se s nimi však stane po několika letech provozu?

Mohlo by vás zajímat:  Řidič luxusního vozu nemusí být vždy skutečným majitelem

Baterie

Většina kritiků elektromobilů poukazuje na krátkou životnost jejich baterie. Ale technologický pokrok a hlavně miliardové investice předních automobilek přinesly v téhle oblasti celou řadu vylepšení. Baterie novějších generací elektromobilů tak vydrží podstatně více než ty, které pohání jejich předchůdce. A to co do počtu kilometrů na jedno nabití, tak hlavně do dlouhodobé životnosti. Obecně lze říct, že nové baterie v elektromobilech degradují velmi pomalu.

Zdroj obrázku: Freepik

Dobíjení baterie

Delší životnost je ovšem, alespoň u aktuálních modelů, vykoupena delším nabíjením. Doba nutná k nabití baterie z 20 na 100 % se pak ještě prodlužuje se stářím baterie a počtem dobíjení, které už má za sebou. Právě tohle je podle odborníků aktuálně největší slabina elektromobilů, které mají za sebou už několik let provozu – nutné dobíjení při delších cestách prodlouží dobu jízdy i na dvojnásobek.

Mohlo by vás zajímat:  Tipy pro bezpečné řízení v dešti, ve tmě nebo mlze

Výměna baterie

Řešením by mohla být možnost baterii třeba po dvou letech aktivního ježdění kompletně vyměnit za novou. Na tento postup se však bohužel výrobci aut zatím příliš netváří, protože snadno vyměnitelná baterie vyžaduje nové technologické postupy při konstrukci vozu. Výměna baterie, jedné z nejdražších komponent elektromobilu, pak bohužel nebude levná záležitost, i kdyby to bylo tak jednoduché, že to zvládne doma každý sám bez asistence automechanika.

Zdroj: https://www.theverge.com/2019/11/6/20951807/electric-vehicles-battery-recycling