Nálepky na ovoci a zelenině informují o svém původu a způsobu vypěstování
Ve většině obchodů s potravinami najdeme ovoce a zeleninu se záhadnými nálepkami. Přemýšleli jste někdy, k čemu slouží a co znamenají? Ukazuje se, že obsahují velmi užitečné informace pro spotřebitele.
Samolepky s sebou nesou důležitý význam
Samolepky na ovoci a zelenině najdeme téměř v každém obchodě s potravinami. Nejsou žádnou novinkou, možná proto jsme si na ně zvykli a bezmyšlenkovitě je odlepujeme z ovoce či zeleniny, které se chystáme uvařit či sníst. Mají ale důležitou roli.
Štítky na ovoci a zelenině jsou ve skutečnosti kódy PLU a používají se od roku 1990. Kód obsahuje informace o zemi původu produktu, jeho typu a velikosti. Čtyřmístný kód, který začíná číslicí 3 nebo 4, znamená, že máme co do činění s konvenčními potravinami, tedy těmi, které se vyrábí ve velkém množství za použití chemických hnojiv a pesticidů.
Pětimístný kód začínající číslicí 9 nám zase sděluje, že produkt pochází z ekologického zemědělství a nebyl tudíž vypěstován s použitím chemických hnojiv a pesticidů. Pětimístný kód, který začíná číslicí 8, znamená, že ovoce nebo zelenina pochází z GMO – geneticky modifikovaných plodin.
Proč vsadit na bio kvalitu?
Otázka, zda je lepší kupovat ovoce a zeleninu v bio kvalitě, je složité a hojně diskutované téma. Tyto produkty jsou sice dražší, ale nesou s sebou značné výhody:
- Snížená expozice pesticidům: Ekologické zemědělství se vyhýbá používání syntetických pesticidů a spoléhá na přirozené metody kontroly škůdců. To snižuje potenciální expozici zbytkům chemikálií na potravinách.
- Environmentální přínosy: Postupy ekologického zemědělství kladou důraz na ochranu půdy a vody, biologickou rozmanitost a využívání obnovitelných zdrojů. Tento přístup má za cíl minimalizovat dopad na životní prostředí a podporovat udržitelné zemědělství.
- Vylepšená chuť a nutriční hodnota: Bio produkty chutnají lépe a mají vyšší nutriční obsah podobně jako ovoce a zelenina, kterou si vypěstujeme sami doma na zahradě či balkóně.
Zdroj: https://www.scripps.org/news_items/4472-cracking-the-produce-sticker-code