Křen je neprávem odsouván na okraj jídelníčku. V kombinaci s červenou řepou je neporazitelný

Křen je kořenová rostlina se specifickou a štiplavou chutí. V některých kulturách je křen tradičně spojován s Velikonocemi, jíst bychom ho však měli mnohem častěji, jelikož obsahuje spoustu zdraví prospěšných látek, vitamínů a minerálů. Křen napomáhá trávení, působí antibakteriálně a zmírňuje bolesti. Díky tomu je možné jej zařadit do skupiny přírodních antibiotik. Křen však může nabídnout mnohem více.

Základní znalosti o křenu

Křen je rostlina z čeledi brukvovitých, která je hojně rozšířena v Evropě a Asii. Jedná se o vytrvalou rostlinu s mohutným dužnatým kořenem. Křen má podlouhlé listy vyrůstající přímo z kořene a mohou dorůstat délky až 1,5 m. Kořen může dosahovat několika desítek centimetrů a vykopat křen dá celkem práci. Nejčastěji je využíván právě kořen, ale využít se dají taktéž listy. Ty se hodí jako přísada do salátů nebo jako příloha.

Zdroj obrázku: Freepik

Jaké vitamíny a minerály křen obsahuje?

Křen je oslavován pro své blahodárné antibiotické účinky a obsah mnoha cenných sloučenin. Křen podporuje činnost žaludku a trávení, dýchací soustavy a celého imunitního systému. Nejcennější složkou jsou glukosinoláty, které jsou silnými antioxidanty a pomáhají zachytávat volné radikály kyslíku a zpomalovat stárnutí. Za zmínku také stojí přítomnost vitamínů skupiny A, B a C. Křen je také skvělým zdrojem železa, hořčíku, draslíku a zinku, minerálů, již jsou pro fungování lidského těla nezbytné.

Mohlo by vás zajímat:  Zácpa není nikdy příjemná, někdy ale může znamenat větší problém, než se zdá

Červená řepa s křenem

Červená řepa s křenem má tradici v Polsku. Příprava této zdravé svačinky není složitá a určitě stojí za to ji vyzkoušet. Červená řepa je sama o sobě bohatá na zdraví prospěšné látky a s křenem se jedná o multivitaminovou bombu, která posílí imunitu organismu. Stačí smíchat křen s vařenou červenou řepou, která již stihla vychladnout, a dochutit šťávou z půlky citronu a podle potřeby i solí a pepřem.

Zdroj: https://dennishorseradish.com/health-benefits-horseradish/