Horká koupel ukolébá ke spánku nejlépe. Odborníci stanovili nejlepší čas i teplotu vody

Recept pro kvalitní spánek? Existuje mnoho rad, která ale patří k těm zaručeným a příjemným?

  • Sprcha,
  • koupel.

Na to ukazují výzkumy vědců Cockrell School of Engineering. Koupel 1–2 hodiny před spánkem o teplotě 40–43 °C má pozitivní účinky na kvalitu spánku.

Kromě koupele či sprchy existují další způsoby, jak zkvalitnit spánek. Pomáhá pravidelné cvičení, vypnutí elektroniky (televize, mobilního zařízení), vynechání alkoholuchlad v ložnici. To jsou jistě pádné důvody a většinou i pravdivé, ale jak to je tedy s tou teplou vodou při koupání nebo sprchování?

Cesta k nejlepšímu spánku

Inženýři biomedicíny z Texaské univerzity v Austinu přišli na způsob, jak se dobře vyspat. Systematickým přehledem (metodou používanou k vyhledávání a analýze relevantních dat) provedli vědci výzkum, který dává do souvislosti pasivní tělesné zahřívání vodoulepší kvalitou spánku. Ptáte se, jak je to možné? Teplá voda stimuluje termoregulační systém těla. Zvyšuje krevní oběh a jeho proudění z centrálních systému těla do koncových částí lidského těla. A co to udělá s námi? Odvádí se tím teplo z těla a klesá tak tělesná teplota.

Mohlo by vás zajímat:  Dehydratace je pro tělo zátěž, nadbytek tekutin ale také. Hyperhydratace škodí především ledvinám
Zdroj obrázku: Freepik

Že vám to po přečtení přijde logické? Ano, dává to smysl. Studená voda slouží k nabuzení a probuzení organismu během dne, kdežto právě teplá voda ne.

Na co přišli vědci

Podle výzkumu a dat přišli vědci na to, že ideálním časem pro snížení teploty je 90 minut před spaním. V průběhu dne je tělesná teplota pozdě odpoledne a v podvečer vyšší než během spánku. Ke snížení teploty dochází zhruba hodinu před spaním. Poté klesá až na nejnižší úroveň mezi střední a pozdější dobou nočního spánku.

Teplota tím stoupá a funguje podobně jako biologický budík. Spánek je tedy ovlivněný teplotou, která pomáhá rychle usnoutpodporuje zdravý svátek.

Zdroj: https://www.healthline.com/health-news/having-trouble-sleeping-try-a-hot-bath-before-bed