Doplňky stravy jsou zbytečné. Nejdůležitější vitaminy tělu dodá vyvážený jídelníček

Pro správný chod organismu jsou vitamíny nepostradatelné. Jsou také nezbytné pro udržení dobrého zdraví. Málokdy však víme, v jakých potravinách důležité vitamíny hledat a hlavně jaké funkce plní v těle. Níže naleznete ty nejdůležitější z vitamínů a zdroje jejich původu.

Vitamin C – kyselina askorbová

Vitamin C je v těle důležitým antioxidantem, pomáhá detoxikovat organismus, posiluje imunitu a snižuje riziko kardiovaskulárních onemocnění. Vitamin C se také podílí na tvorbě bílkovin a kolagenu. Taktéž je nezbytný pro metabolismus cholesterolu, tuků a žlučových kyselin. Doporučená denní dávka vitaminu C není velká a dosáhneme jí velice snadno. Stačí přidat na kostičky nakrájenou papriku do oblíbeného salátu, vypít sklenici šťávy z černého rybízu nebo sníst pomeranč. Jelikož se jedná o vitamín rozpustný ve vodě, nelze jeho dávku překročit. Nadbytek vitaminu C je z těla vyloučen ledvinami. Nejvíce vitaminu C najdeme v šípcích.

Zdroj obrázku: Freepik

Vitamin B1 – thiamin

Vitamin B1 je nezbytný pro správnou funkci srdce a celého kardiovaskulárního systému. Podporuje také imunitní a nervový systém. Navíc urychluje hojení ran, zmírňuje bolest a působí jako přírodní odpuzovač komárů a klíšťat. Nedostatkem trpí hlavně starší lidé, aktivní sportovci nebo tvrdě pracující lidé. Nedostatek vitamínu B1 se může projevit svalovými křečemi, poruchami trávení a pocitem neustálé únavy. Nejvíce ho můžeme najít v kvasnicích, obilných zrnech, slunečnicových semínkách nebo sušeném ovoci. V případě nedostatku se vyplatí jíst tyto potraviny.

Vitamin A – retinol

Vitamin A podporuje hlavně správnou funkci zraku a zabraňuje šerosleposti a pomáhá s léčbou očních chorob. Podporuje také správnou funkci štítné žlázy, střev, imunitního systému a plic. Bylo prokázáno, že některé deriváty retinolu mohou pomoci s léčbou akné a kožních chorob. Jedná se o vitamín rozpustný v tucích, takže bychom to s dávkováním neměli přehánět, jelikož to může být zdraví nebezpečné. Nejvíce vitaminu A nalezneme ve vaječných žloutcích, mléčných výrobcích a červené, oranžové a zelené zelenině.

Zdroj: https://www.goodnet.org/articles/11-essential-vitamins-minerals-your-body-needs