Bezpečnost při pobytu u vody je vždy na prvním místě

S nástupem teplých dnů bývá voda nejčastějším místem, kde lidé s oblibou tráví čas. Nemáme na mysli klasický bazén, i když v něm také hrozí spousta úrazů, ale především různé přírodní nádrže, jezera nebo moře. Na co si dávat především pozor?

Skákejte jen tehdy, když je to bezpečné

I když je mnoho lidí seznámeno s možnými negativními dopady spojenými se skákáním do vody, stále se objevují případy, kdy lidé skáčou do neznáma. Neviditelné a neznámé dno vodní plochy může skrývat mnoho nebezpečí, která často končí invaliditou, či dokonce smrtí.

Mohlo by vás zajímat:  Hudba dokáže vyvolat i dávno zapomenuté vzpomínky. Pro mozek je důležitým lékem

Následky po skoku, většinou čelním, závisí na tělesné hmotnosti a výšce, z které se skáče. Mezi nejčastější úrazy patří:

  • Zlomenina páteře – Bolest páteře, končetin, necitlivost a brnění po celém těle. Postižený může hýbat končetinami, ale rehabilitace páteře je dlouhým a bolestivým procesem.
  • Otřes mozku – Dochází ke svalovému napětí, omezení hybnosti končetin, naštěstí trvá jen krátce.
  • Ruptura míchy – U tohoto zranění dochází ke ztrátě citu v končetinách, podle toho, v jaké části páteře došlo k poškození. Jestli dojde k poškození krční, hrozí smrt z důvodu zastavení dechu.
Mohlo by vás zajímat:  Léčivé účinky jeřabin jsou známé od starověku. Připravte si jedinečnou tinkturu, posílí nejen imunitu
Zdroj obrázku: Freepik

Pozor na přílišný rozdíl teplot

Než vejdete do vody, je potřeba mít na vědomí, že i velký rozdíl mezi teplotou vzduchu a vody může vést ke katastrofě. Rychlý kontaktchladnou vodou může způsobit tepelný šok. Po skoku do studené vody se cévy rychle stahují a může dojít k narušení krevního oběhu a srdeční činnosti. V nejhorším případě může nastat zástava srdce.

Reakcí na chlad se stahují svaly a člověk se nemůže zhluboka nadechnout. To způsobí mělké dýchání, které může vést k hyperventilaci. Ta způsobuje závratě a necitlivost končetin. Toto bývá častým důvodem k utonutí. Tento stav nastává po konzumaci alkoholu.

Mohlo by vás zajímat:  Ostropestřec vyčistí tělo od všeho špatného. Organismus bude znovu fungovat a játra si oddychnou

Pozor na potápění

Stále více lidí se zkouší amatérsky potápět. Jenomže tam je potřeba myslet na zásady bezpečnosti. Bezpečné potápění lze provádět do hloubky 5 metrů. Pokud při hloubkovém potápění rychle vystoupíte, mohou se vám ucpat krevní cévy. Dochází k bolestem celého těla a může dojít k paralýze nervového systému, což může vést ke smrti.

Zdroj: https://www.upmc.com/services/sports-medicine/for-athletes/swimming, https://www.sportsrec.com/7662906/the-dangers-of-jumping-into-water-from-heights, https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/7265332/, https://www.durham.gov.uk/dyingtobecool, https://www.hopkinsmedicine.org/health/conditions-and-diseases/hyperventilation, https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC1035367/