Zájem o ojetá auta roste i přes velké zvednutí cen
Možná jste v posledním roce a půl zaznamenali nezvyklý jev – ceny ojetin na trhu meziročně rostly zhruba o inflaci. V závislosti na modelu, stáří a motorizaci se jednalo o růst o 10–30 %, a to navzdory skutečnosti, že auta byla pochopitelně v daném období aktivně využívána, a tak rostl počet najetých kilometrů i opotřebení klíčových komponent. Za růstem ceny není jen inflace a poněkud nejistá situace v továrnách, ale také fakt, že mnoha řidičům nové vozy příliš nesedí. Jsou totiž příliš velkým kompromisem mezi několika protichůdnými požadavky.
Bezpečnost především
S trochou nadsázky se dá říct, že nové vozy připomínají letadla. Kromě klasických a léty osvědčených pasivních prvků, jako jsou třeba airbagy, přibývají prvky aktivní ochrany, které mají být s trochou nadsázky chytřejší než řidič. Což pochopitelně řadě zkušených řidičů, kteří si jízdu chtějí také užít, nevyhovuje. Jde třeba o systém hlídající krajnici, který se občas může pominout, když jedete po okresce bez krajnice, systém sledování rychlosti a podobně. Každý takový nástroj navíc zvyšuje kupní cenu vozu.
Ekologičnost hned poté
Nová auta však musí být také ekologická. Už léta je v autech nainstalovaný nepopulární start-stop systém, který vypíná a zapíná motor na semaforech nebo v dopravních zácpách. Ekologie se projevuje i v preferenci automatických převodovek, které jsou programované tak, aby byl provoz vozu pokud možno co nejúspornější. A zbrusu nové vozy mají i naprogramované limity klimatizace a dalších prvků, kterých si třeba řidič ani nemusí všimnout.
Vysoké ceny
Nová auta jsou také nebývale drahá. Podle výrobců jsou na vině třeba výpadky v zásobování čipy i potíže s výrobou v Číně v důsledku protipandemických opatření. Svou roli samozřejmě hraje také inflace. V konečném důsledku se tak mnoha lidem vyplatí pořídit si několik let starou ojetinu než úplně nový vůz, byť stejný model. Ušetří tím peníze i nervy.
Zdroj: https://www.cnbc.com/2023/03/07/used-vehicle-prices-rising-at-an-unseasonably-strong-rate.html