Rozpoznejte manipulaci podle jediné věty. Skrytý nátlak používají prodejci nejen před Vánoci

Sociální důraz, pravidlo nedostupnosti nebo vliv autority jsou jen některé z mnoha technik sociálního vlivu, které manipulátoři denně používají. Jak je rozpoznat? Zde jsou názorné ukázky vět, které jsou skrytou manipulací. Podívejte se, jak se proti tomuto jednání bránit.

Typy manipulace

Psychologická manipulace není nic jiného než druh psychologického vlivu, jehož cílem je změnit chování člověka nebo ho povzbudit k rozhodnutí, které je prospěšné pro manipulátora. Charakteristickým rysem manipulace je nevědomí. Zmanipulovaní lidé obvykle netuší, že se je někdo jiný snaží přimět, aby změnili svůj postoj.

Mohlo by vás zajímat:  Nadváha se týká stále většího procenta dětí. Zdravotním problémům předejde jedině změna jídelníčku

Manipulativní motivy

Je obtížné jasně určit motivy manipulátorů, protože jich může být spousta. Většina z nich souvisí s dosažením výhod nebo kontrolou nad druhou osobou. Příklady situací zahrnují nákup inzerovaných produktů, udržení partnera ve vztahu, v případě politiků setrvání u moci. Důležité je, že manipulace používají i děti, které se snaží donutit své rodiče, aby se chovali určitým způsobem nebo kupovali vysněné předměty.

Zdroj obrázku: Freepik

Jak se bránit proti manipulaci?

Většina lidí je schopna jednat s manipulátory. To však není vždy jednoduché a vyžaduje to odhodlání. Je poměrně snadné se bránit proti pravidlu nedostupnosti. Stojí za to seznámit se s mechanismy souvisejícími s propagací nebo prodejem a pochopit, že většina z nich buď není příležitostí, nebo se jedná o opakující se akci.

Mohlo by vás zajímat:  Při srážce se zvěří je důležité zachovat klid a postupovat správně

Jak poznat manipulátora?

Samozřejmě abyste se mohli bránit manipulaci, musíte ji nejprve rozpoznat. Může to být obtížné, ale z úst manipulátorů velmi často padají charakteristické věty, které by měly vždy vzbuzovat ostražitost!

Příklady vět:

  1. 100 % zákazníků je spokojeno.
  2. Většina lidí si myslí, že…
  3. Když už o tom mluvíme, vyslechněte si prosím můj návrh.
  4. Celebrita (zde konkrétní jméno) používá tento produkt.
  5. Stojí za to důvěřovat odborníkům.
  6. Toto je poslední kus tohoto produktu.
  7. Kupte nyní a nečekejte, až to ostatní udělají za vás.
  8. Nepřekvapuje mě, že tě nikdo nemá rád.
  9. Drahoušku (nebo nějaká jiná zdrobnělina), můžete mi pomoci?
Zdroj: https://www.nutshell.com/blog/sales-manipulation-vs-deception